Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 31.03.2020r.

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijania umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Przebieg dnia:

I.Zajęcia

  • Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka.

Dziecko ogląda zdjęcia ptaków (Internet). Wymienia różnicie i  podobieństwa. Dzieli nazwy tych ptaków na sylaby.

  • Słuchanie tekstu piosenki Wołanie wiosny (sł. i muz. Krystyna Gowik).

I. Dzisiaj w drodze do  przedszkola  

  już zielone były pola,

  a bociany klekotały,    

  bo na  łąkę przyleciały.        

Ref.: Zielona wiosenka nas woła,   

  zielona panienka wesoła.

  W oczy świeci nam

  złotym słońcem. (2x)

II. Na gałązkach pierwsze pąki,

   a na pąkach pierwsze bąki.

   Żabki skaczą, a skowronek

   śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

 Ref.: Zielona wiosenka…

III. Na spacerze zobaczymy,

   czy już nigdzie nie ma zimy.

   Teraz wiosna rządzić będzie,

   z czego bardzo się cieszymy!

 Ref.: Zielona wiosenka…

  • Rozmowa na temat tekstu piosenki. Rozmowa na temat tekstu piosenki.

Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki a dziecko odpowiada.

– O jakiej porze roku jest ta piosenka?

– Po czym poznajemy, że nastaje wiosna?

– Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?

  •  Ćwiczenia poranne :

Zabawa orientacyjno – porządkowa. Obserwujemy powracające ptaki. Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Skowronek, zatrzymuje się, kładzie się na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę, naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę.

 Zabawa orientacyjno-porządkowa. Oglądamy przebiśniegi.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Przebiśnieg, wykonuje przysiad i patrzy na podłogę – przygląda się kępce przebiśniegów wyglądających spod śniegu.

 II.1. Zajęcia

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

Rodzic czyta dziecku tekst opowiadania.

Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca  oburzył się skowronek. O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…  Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.  Sit, sit  powiedział cichutko remiz. Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.  Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

         •  Dziecko odpowiada na poniższe pytania.

 − Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

 − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

−  Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

  • Karta pracy, cz. 3, s. 61.

Rysuj szlaczki po śladach, apotem samodzielnie. W każdym kolejnym polu narysuj o jedną kroplę więcej niż w poprzednim.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 62. Rodzic przeczyta nazwy ptaków. Dokończ rysować bociany według wzoru.

Posłuchaj nazw ptaków. Obejrzyj ich gniazda. Czym się różnią gniazda, a w czym są podobne.

      • Oglądanie zdjęcia bociana. Zdjęcie bociana ( Internet).

 Podaj jego nazwę, podziel  ją na sylaby, określ pierwszą głoskę i ostatnią głoskę.

2. Odkrywanie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby, cz.2, s. 52.

Nazwij zdjęcia. Miejsce której głoski jest zaznacz na niebiesko? Podziel słowo jajka na sylaby i na głoski. Policz sylaby i głoski w słowie jajka. Wymień inne słowo, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby, cz.2, s. 53.

Zaznacz na niebiesko litery j, J w podanych wyrazach. Przeczytaj tekst.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby, cz.2, s. 54.

Rozwiąż krzyżówkę. Naklej w odpowiednich polach litery tworzące nazwy kolejnych obrazków. Odczytaj hasło. Przeczytaj nazwy ptaków. Pokoloruj nazwy tych ptaków, które znasz. Przeczytaj  wyrazy powstałych z połączenia sylab

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby, cz.2, s. 55.

Rysuj  palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisz litery j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby, s.64.  Grupa 5 – latków.

Zaznacz na niebiesko litery j, J w podanych wyrazach. Rysuj po śladach rysunków. Pokoloruj wybrany rysunek. Wypowiedz, się co przedstawia obrazek. Podziel słowo jajka na głoski.

III. Zajęcia

  • Słuchanie wiadomości na temat bociana. Rodzic czyta dziecku.

 Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

 • Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru – Bocian.

Pomoce: kolorowy papier, kartka, klej.