Odrzechowa, 10.04.2020r.
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Śmigus-dyngus.
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy, zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek, rozwijanie sprawności fizycznej.
Przebieg dnia:
- Zajęcia
- Karta pracy, cz. 3, s. 78
Rysuj po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Rebus fonetyczny – Powiedz co znalazło się na świątecznym stole. Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Dokonuje ich syntezy po przypomnieniu przez R. i podaje rozwiązanie. Np. parasol, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk – pisanki. Pokoloruj rysunek koszyczka wielkanocnego. Pokoloruj rysunki jajek.
- Ćwiczenia poranne:
Pomoce: tamburyn, bębenek, koszyk, piłeczka dla dziecka.
Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pokaż pisankę. Dziecko biega po pokoju. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymuje się i pokazuje piłeczkę trzymaną w dłoniach wyciągniętych w stronę R.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko. Dziecko stoi w rozsypce. Na hasło: Wysoko staje na palcach, wyciąga ku górze ręce z piłeczkami. Na hasło: Nisko – wykonuje przysiad podparty, stukając piłeczkami w podłogę.
Ćwiczenia tułowia. Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczki. Na sygnał (tamburyn) zmienia kierunek toczenia.
Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę. Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.
Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków. Dziecko maszeruje po kole i rytmizuje tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach; rozgląda się na boki, cicho pobekując: – Bee, bee, bee.
II.1. Zajęcia.
- Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Wypowiadanie się dziecka na temat: Jakie zwyczaje kojarzą się wam ze świętami? Wypowiedzi dziecka; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.
- Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Śmigus! Dyngus!
Rodzic czyta dziecku tekst wiersza.
Śmigus. Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła, to ze dzbana
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
Żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.
- Rozmowa na temat wiersza.
− Co to jest śmigus-dyngus?
− Co to znaczy staropolski obyczaj?
− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
- Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Rodzic czyta dziecku.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
- Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła podczas recytacji przez R. wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – klaszcze w ręce, a na słowo: Dyngus – tupie. Po skończonej recytacji naśladuje polewanie się wodą.
II.2. Zajęcia.
- Ćwiczenia gimnastyczne:
Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
Chowamy się – w siadzie, przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.
Gorąca podłoga – biega z wysokim unoszeniem kolan.
Na szczudłach – chodzi na sztywnych nogach.
Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciska wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
Zabawy na świeżym powietrzu . Spacer w pobliżu domu w poszukiwaniu ptaków. Dziecko obserwuje otoczenie, wypatrując ptaków. Obserwuje ich zachowanie. Nazywa je (samodzielnie lub z pomocą R.).
Zabawa ruchowa – Wróbelki i kot. Dziecko jest wróbelkiem. Swobodnie biega po wyznaczonym miejscu ogrodu, machając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Idzie kot, dziecko jak najszybciej musi przykucnąć w wyznaczonym miejscu. Hasło: Kota nie ma, jest sygnałem do ponownego swobodnego poruszania się.
- Zabawa ruchowa – Gimnastyka przedszkolaka.
Dziecko stoi na obwodzie koła. Maszeruje po nim przy dźwięku tamburynu. Gdy instrument milknie, rozbiega się po wyznaczonym miejscu zatrzymuje się i stoi przodem do R., naśladuje wykonywane przez niego ćwiczenia: głowy i szyi – krążenia, skłony i skręty; ćwiczenia tułowia: krążenia, skrętoskłony; ćwiczenia ramion i nóg – Pajacyk.
• Zabawa ruchowa – Zabawa przy ognisku.
Pachołek. Na środku koła znajduje się pachołek – ognisko. Dziecko wiąże koło, i bawi się wokół ogniska do słów rymowanki.
Podskokami w stronę prawą,
– podskakuje zmiennie w prawą stronę,
każdy zmarznie, kto jest leń.
– wykonuje 4 podskoki w miejscu,
Rozgrzewamy się zabawą
– wykonuje podskoki zmienne w lewą stronę,
przy ognisku cały dzień.
-wykonuje 4 podskoki w miejscu.
III. Zajęcia.
- Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysuj szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Dokończ ozdabiać rysunki jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej kartki.
- Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła podczas recytacji przez R. wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – dziecko klaszcze w ręce, na słowo: Dyngus– tupie . po skończonej recytacji naśladują polewanie się wodą.
- Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysuj pisankę po śladzie. Rysuj po śladach rysunku spirali.