Zajęcia dydaktyczne

Odrzechowa, 23.04.2020r.
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.
Temat dnia: Hodowla hiacyntów.
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej, wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin, zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko, wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia.
• Karta pracy, cz. 4, s. 18. Posegreguj śmieci. Połącz je z odpowiednimi pojemnikami. Rysuj butelki i słoiki po śladach. Podawane są one recyklingi. Czy wiesz co to jest recykling.
• Instrumentacja wiersza Bożeny Formy Dbaj o przyrodę.
Pomoce:: rolka po ręczniku papierowym, dwie plastikowe butelki, puszka po napoju (wypełniona kaszą), szeleszcząca reklamówka, gazeta. R. recytuje dzieciom wiersz, z zachowaniem odpowiedniego rytmu. Dziecko powtarza go za R. Następnie łączy tę czynność z klaskaniem. Podczas instrumentacji klaskanie zastępuje gra na instrumentach.
Kochamy naszą planetę, uderza butelką z ryżem ¾ na raz o podłogę,
przecież na niej mieszkamy, potrząsa puszką
chcemy by była piękna, uderza rolką o rolkę
dlatego o nią dbamy, potrząsa puszką
Nie zaśmiecamy lasów, zgniata gazetę
w nich żyją zwierzęta, szeleszczy reklamówką
to nasi przyjaciele,
każdy z nas o tym pamięta, potrząsa puszką
Chcemy mieć czystą wodę, uderza butelką z ryżem ¾ na raz o podłogę,
w jeziorach i oceanach, potrząsa puszką
chcemy, by słońce świeciło, prostuje zgniecione kule z gazet,
na czystym niebie dla nas, potrząsa puszką.

• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Rzucamy szyszkami. Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym zamachem jak najdalej.
II.1. Zajęcia.
• Założenie hodowli hiacyntów. Karta pracy, cz. 4, s. 18. Co robi Olek i Ada? Obejrzyj rysunki Ady. Powiedz, jak się zakłada hodowlę hiacyntów i jak się o nią dba. Dokończ rysować kwiaty w doniczkach według wzoru. Pokoloruj je.
• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie.
Dziecko siedzi, w sadzie skrzyżnym. Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dziecko powoli prostuje prostuje tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca- wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.
II.2. Zajęcia.
• Sprzątanie ogrodu.
Wspólnie z rodzicem wybierz się do ogrodu i wykonaj prace porządkowe własnego ogrodu.
• Swobodne zabawy w ogrodzie.
III. Zajęcia.
• Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.
Pomoce: słoik, pędzel ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek. Dziecko brudzi wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie. R. pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia dziecku, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody. R. przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki R. odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą R. nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Patrzy, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).
• Burza mózgów – W jaki sposób można oszczędzać wodę?
• Rysowanie na temat: Jaki piękny jest świat! Dla dziecka: wyprawka, karty do wypchnięcia – ze zwierzętami, z owocami, warzywami, roślinami, kredki, kartka. Dziecko przedstawia na rysunku piękno przyrody – roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin.