Witam Was DZISIAJ PRACUJEMY METODĄ PUNKT PO PUNKCIE …. 1. Zapiszcie sobie temat lekcji w zeszycie: Cechy populacji 2. Pracujemy na podręczniku str. 87 3.Żeby mówić o cechach populacji to trzeba wiedzieć CO TO JEST POPULACJA. Żeby wiedzieć co to jest populacja to trzeba sobie przypomnieć CO TO JEST GATUNEK. 4 Mam nadzieję że pamiętacie: Osobniki tego samego gatunku są do siebie podobne, podobnie się zachowują, zamieszkują podobny obszar, podobnie się odżywiają , a krzyżując się ze sobą dają płodne potomstwo ( zapiszcie w zeszycie ) 4. Przykłady gatunków: niedźwiedź brunatny, żmija zygzakowata, lipa szerokolistna, mak polny, brzoza brodawkowata, krowa domowa, bocian biały, człowiek rozumny, pies domowy itd,itd 5. Widzicie że nazwa gatunkowa jest dwuczłonowa. ( to wszystko już wiecie) 6. No i teraz…. Co to jest populacja???? Jeżeli weźmiemy „jakiś gatunek” z „jakiegoś terenu” to wyjdzie nam POPULACJA. NP: a. bocian biały( gatunek) w Zarszynie ( teren) b. niedźwiedź brunatny (gatunek) w Bieszczadzkim Parku Narodowym (teren) mówi się populacja niedźwiedzia brunatnego BPN c. człowiek rozumny ( gatunek) w Polsce ( teren) mówi się: populacja ludzi w Polsce itd, itd 7. Piszecie definicję populacji w zeszycie ( podręcznik str. 92 to najważniejsze tabelka) 8. No to teraz w końcu możemy mówić o cechach populacji. 9. Weźmy na przykład populację ludzi w gminie Zarszyn. Co możemy określić??? – na pewno liczebność. Ale czy liczebność zawsze jest taka sama? no nie. Ludzie mogą się rodzić, mogą umierać, mogą wyprowadzać się albo wprowadzać – możemy określić jak są w tej gminie rozmieszczeni (str 89) – ile jest starych, w średnim wieku i młodych osobników ( str 91) – ile jest osobników płci męskiej i żeńskiej. 10. Piszecie w zeszycie pkt cechy populacji i przepisujecie resztę ( pod populacją) ze str. 92 to najważniejsze 11. Zadanie domowe: – 10 przykładów populacji ( tylko bez tych ,które ja Wam podawałam) – krzyżówka z hasłem populacja ( hasła bierzecie tylko z tej lekcji). wysyłacie to na pocztę na zaliczenie. Dobrej zabawy. | |