1. Edukacja polonistyczna – Słuchanie tekstu Zofii Staneckiej „Zemsta wodników”. Wypowiedzi oceniające zachowanie bohaterów opowiadania.
Tekst Z. Staneckiej „Zemsta wodników” – uważnie posłuchaj opowiadania czytanego przez rodzica, jeśli czujesz że sobie poradzisz przeczytaj go sam.
– Tak dłużej nie może być! – zawołał wodnik Ślizień i plasnął błoniastą dłonią o powierzchnię wody.
Szlamiak i Ryboglon spojrzeli ponuro na drugi brzeg, gdzie wznosiła się betonowa fabryka przetworów rybnych Prezesa Karpia.
– Tylko co MY możemy z tym zrobić? – zapytał płaczliwie Ryboglon.
– Jak to, co? – Ślizień aż zapluł się z wrażenia. – Wszystko! Na rybią łuskę, wszystko!
– Co masz na my… myśli? – Szlamiak jak zawsze lekko się jąkał, lecz w jego zielonych oczach rozbłysło mętne światło.
– Czy pozwolimy na to, żeby Prezes Karp zatruwał naszą rzekę ściekami ze swojej fabryki? – zapytał Ślizień.
– Czy pozwolimy na to, żeby NASZA rzeka stała się JEGO rzeką, rzeką bez życia?!
– Nie! – zakrzyknęli Ryboglon i Szlamiak.
– W takim razie – Ślizień wstał – proponuję powołanie niezależnej jednostki wodnej pod kryptonimem AKW.
– AKW?!
– Antyfabryczne Komando Wodników.
– Ślizień, ty to masz łeb na karku! – Ryboglon aż westchnął.
– Naszą bronią będą śluz, szlam i glony – ciągnął Ślizień. – Zaatakujemy znienacka, pod osłoną nocy. Tej nocy!
Towarzysze Ślizienia patrzyli na niego z podziwem. Czekało ich jeszcze sporo przygotowań, więc cicho zsunęli się do wody i odpłynęli do swoich zadań.
Tymczasem Prezes Karp siedział rozparty w ogromnym fotelu i kopcił cygaro. Rozmyślał o tym, że ma w życiu wszystko, co prawdziwy prezes mieć powinien: błyszczącą limuzynę, wystający brzuch i całą górę pieniędzy. Fabryka działała jak w zegarku, więc kto by się przejmował tym, że odpady spływają do pobliskiej rzeki. Co tam rzeki! Rzeczułki właściwie, niepozornej i błotnistej. Tak! Prezes Karp miał wszelkie powody do samozadowolenia.
Z nadejściem zmroku Antyfabryczne Komando Wodników wystawiło nad wodę zielone głowy.
– Za mną! – zabulgotał Ślizień i skierował się w kierunku fabryki.
Bezszelestnie przemierzał ciemną wodę, wciąż naprzód i naprzód… aż do celu.
Wyszli na brzeg przy rurach ściekowych. Szlamiak podpełzł do rury, z której sączyła się cuchnąca ciecz. Usiadł i zaczął zeskrobywać z rąk i nóg gęsty szlam. Okleił nim wylot rury i ustąpił miejsca Ryboglonowi, który na żyznym szlamie zasadził strzępiaste zielonobrunatne glony.
Ślizień starł dłonią pokrywający jego ciało śluz, skropił nim świeżo zasadzone rośliny i smętnym głosem zaśpiewał:
– Rośnij, glonie, szeroko, jak szlam leży głęboko!
I glony zaczęły rosnąć. Pełzły po rurze w kierunku murów fabryki, jej okien, drzwi i kominów. Szary beton porastał zielonobrunatnym kożuchem, a szlam wypełniał rurę od wewnątrz, zatykając odpływ. Wkrótce fabryka stanęła i nad rzeką zapadła cisza.
Gdy Prezes Karp przyjechał rano do pracy swoją srebrzystą limuzyną, po fabryce nie było śladu. Zamiast niej na brzegu rzeki wznosił się pagórek o dziwnym kształcie. Prezes biegał wokół niego bez słowa. W końcu stanął nad rzeką. I nie wiadomo, czy dlatego, że wciąż działał nocny czar, ledwo woda dotknęła czubka spiczastych butów, Prezes zaczął się kurczyć, a jego różowa skóra pokryła się łuskami i śluzem. I zanim się ktoś obejrzał, Prezes Karp zamienił się w prawdziwego karpia. Karpika właściwie. Wskoczył do wody i umknął z prądem. Byle dalej od fabryki przetworów rybnych. Na brzegu zostały po nim tylko buty, garnitur i cygaro.
Odpowiedz na pytania; ( możesz to zrobić ustnie, czyli odpowiesz rodzicom, jeśli chcesz zapisz odpowiedzi w zeszycie); Kim są bohaterowie opowiadania?, Dlaczego Szlamiak, Ślizień i Ryboglon byli poruszeni?, Jaką jednostkę powołali przeciwko fabryce Karpia?, Co było ich bronią? , Jak Prezes Karp traktował rzekę i jej mieszkańców?, Na czym polegał podstęp obrońców rzeki?, Co Prezes Karp zastał na miejscu swojej fabryki? , Jak skończył Prezes Karp? , Dlaczego Prezes Karp popłynął jak najdalej od miejsca, w którym stała jego fabryka?.
W Elementarzu odkrywców zrób zadania 1 – 5 ze s. 56 i 57.
2. Edukacja matematyczna – Pomyślę i rozwiążę – rozwiązywanie zadań matematycznych.
Podręcznik s. 31
3. Zajęcia techniczne 1-3 – „Komu jest potrzebna woda” – praca plastyczna wykonana technika mieszaną.
Wykonaj plakat korzystając z różnych technik plastycznych. Temat do wyboru; Woda dla ludzi. Woda dla zwierząt. Woda dla roślin.
4. Zajęcia komputerowe 1-3 – Lupa dla detektywa – kolorujemy w programie Paint.
Elementarz odkrywców Informatyka s.16 i 17
5. Edukacja muzyczna – Nauka piosenki „Kałużowy deszcz”. Rozpoznawanie odgłosów związanych z wodą.
Elementarz odkrywców Muzyka s 72 – 74