Odrzechowa, 11.05.2020r.
Temat tygodnia: Łąka w maju.
Temat dnia: Barwa ochronna.
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy, zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami, rozwijanie sprawności manualnej, dostrzeganie piękna majowej przyrody.
Przebieg dnia:
I.Zajęcia.
• Karta pracy, cz. 4, s. 36−37. Obejrzyj obrazek. Powiedz, co dzieje się na łące w maju. Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Nazwij rośliny przedstawione na zdjęciach.
- Słuchanie piosenki Wiosna na łące sł. i muz. Jolanta Kucharczyk https://youtu.be/814z9Tpphkw
Rozmowa na temat tekstu piosenki. R. pyta:
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
Rozmowę na temat treści piosenki można połączyć z oglądaniem obrazków/zdjęć przedstawiających jej mieszkańców oraz występujące na niej rośliny.
- Ćwiczenia poranne:
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów. Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie. Dziecko chodzi po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
II.1.Zajęcia.
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby Zabawa w chowanego. https://youtu.be/WIenhrNhNKg
Podziel nazwy bohaterów opowiadania na sylaby.
Podziel nazwy: żaba, motyl na głoski.
- Rozmowa na temat opowiadania. R. pyta:
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna? Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia.
R. wyjaśnia dziecku: Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
- Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 74–77)
Dzieci 5- letnie słuchają tekstu czytanego przez R.
Dzieci 6- letnie czytają tekst umieszczony pod ilustracjami.
- Zabawa ruchowa Żabie zabawy. Na hasło Żabka skacze, dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło Żabka pływa, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.
- II.2. Zajęcia.
- Majowa łąka – praca plastyczna.
Wykonaj dowolną techniką pracę plastyczną pt.”Łąka” lub według filmiku:
- III. Zajęcia.
- Karta pracy część 4, str. 38 zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla.
Posłuchaj opowiadania R. o cyklu rozwojowym motyla. Odszukaj w naklejkach pola z kropkami ( z liczbami )i ponumeruj odpowiednio obrazki za pomocą kropek (liczb). Obejrzyj zdjęcia. Posłuchaj nazw motyli. Opowiedz o motylu, który najbardziej ci się podoba. Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Otocz pętlą owady. Dokończ rysować motyle według wzoru.
- Grupa 5-latków. Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia str. 74. Odszukaj na obrazku ukrytych zwierząt, nazwij ich. Pokoloruj rysunek.
- Grupa 6- latków wyprawka – obrazki, wyrazy biedronka, konik polny, ważka, stokrotka, mak (nożyczki, klej, kartka) Dziecko ogląda obrazki, nazywa zwierzęta i rośliny na nich przedstawione. Dobiera w pary obrazki z wyrazem a następnie przykleja na kartkę obrazek oraz jego nazwę