Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 11.05.2020r.

Temat tygodnia: Łąka w maju.

Temat dnia: Barwa ochronna.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy,  zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,  rozwijanie sprawności manualnej,  dostrzeganie piękna majowej przyrody.

Przebieg dnia:  

I.Zajęcia.

Karta pracy, cz. 4, s. 36−37. Obejrzyj obrazek. Powiedz,  co dzieje się na łące w maju. Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Nazwij rośliny przedstawione na zdjęciach.

 Rozmowa na temat tekstu piosenki. R. pyta:

 − Kto przybył na łąkę?

 − Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?

 − Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?

 − Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.

 Rozmowę na temat treści piosenki można połączyć z oglądaniem obrazków/zdjęć przedstawiających jej mieszkańców oraz występujące na niej rośliny.

  • Ćwiczenia poranne:

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów. Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.

Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie. Dziecko chodzi po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

II.1.Zajęcia.

Podziel nazwy bohaterów opowiadania na sylaby.

Podziel nazwy: żaba, motyl na głoski.

  • Rozmowa na temat opowiadania. R. pyta:

 − W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

 − Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

 − Co to jest barwa ochronna? Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia.

R. wyjaśnia dziecku: Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

  • Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 74–77)

Dzieci 5- letnie słuchają tekstu czytanego przez R.

Dzieci 6- letnie czytają tekst umieszczony pod ilustracjami.

  • Zabawa ruchowa Żabie zabawy. Na hasło Żabka skacze, dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło Żabka pływa, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.
  • II.2. Zajęcia.
  • Majowa łąka – praca plastyczna.

Wykonaj dowolną techniką pracę plastyczną  pt.”Łąka” lub według  filmiku:

  • III. Zajęcia.
  • Karta pracy część 4, str. 38 zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla. 

Posłuchaj opowiadania R. o cyklu rozwojowym motyla. Odszukaj w naklejkach pola z kropkami ( z liczbami )i ponumeruj odpowiednio obrazki za pomocą kropek (liczb).  Obejrzyj zdjęcia. Posłuchaj nazw motyli. Opowiedz o motylu, który najbardziej ci się podoba. Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Otocz pętlą owady. Dokończ rysować motyle według wzoru.

  • Grupa 5-latków. Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia str. 74.  Odszukaj na obrazku ukrytych zwierząt, nazwij ich. Pokoloruj rysunek.
  • Grupa 6- latków wyprawka – obrazki, wyrazy biedronka, konik polny, ważka, stokrotka, mak (nożyczki, klej, kartka) Dziecko ogląda obrazki, nazywa zwierzęta i rośliny na nich przedstawione. Dobiera w pary obrazki z wyrazem a następnie przykleja na kartkę obrazek oraz jego nazwę