Piątek 15.05.2020 – Maj jest kolorowy – Kolory wiosny.

1. Edukacja polonistycznaSłuchanie opowiadania Marii Ewy Letki „To ja żaba”. Wypowiedzi na temat zachowania bohaterów opowiadania.

Uważne słuchaj tekstu czytanego przez rodzica M. E. Letki „To ja, żaba” – lub przeczytaj sam.

Wszyscy bardzo lubili żabę i jej wieczorne „rechu – rechu, kum-kum-kum” dolatujące od strony stawu. Uważali jednak, że brzydkie z niej stworzenie, i postanowili trochę to zmienić. Dlatego też pewnego dnia, kiedy żaba wybrała się na przechadzkę, pasąca się na łące koza zawołała:
 – Wydaje mi się, że do twarzy byłoby ci z kozią brodą! Mam w krzakach zapasową. – I zanim żaba zdążyła pomyśleć, koza skoczyła w krzaki i po sekundzie wróciła z zapasową białą bródką. Przyczepiła ją żabie i aż zabeczała z zachwytu: – Przepięknie! Idź, przejrzyj się w stawie. Żaba poskakała do stawu. W wodzie zobaczyła odbicie wystraszonej żaby z białą kozią bródką.
– Nie podobam się sobie – szepnęła, ale ponieważ nie chciała sprawiać kozie przykrości, powiedziała słabym głosem: – Jesteś bardzo miła, kozo – i poskakała dalej.
 – Hej, żabo! – zwołała stokrotka. – A może chciałabyś mój różowy kapelusz? Mam kilka… Żaba włożyła kapelusz stokrotki i poszła przejrzeć się w stawie.
 – Czy żaba, której odbicie widzę, to jestem ja? – zapytała samą siebie. – Ponieważ jednak nie chciała sprawiać przykrości stokrotce, więc rzekła: – Bardzo ładny kapelusz.
Poskakała dalej i nagle natknęła się na zająca.
– Chciałbym coś dla ciebie zrobić, moja żabko – powiedział uprzejmie. – I już nawet wiem co! Dam ci moje zapasowe uszy. Chcesz?
– Czy ja wiem? – westchnęła żaba.
Zając już, już chciał jej przyczepić uszy, ale żaba zawołała:
– Nie chcę twoich uszu, koziej brody i kapelusza stokrotki! Nie chcę ptasich skrzydeł, krowiego ogona, końskiej grzywy i wszystkiego innego, co nie jest żabie, żabie i jeszcze raz żabie!!!
Żaba oddała kozie bródkę, stokrotce kapelusz, a zającowi poradziła, żeby zapasowe uszy schował dla kogoś, kto będzie ich potrzebował. Potem poskakała do stawu, z zadowoleniem przyjrzała się swojemu odbiciu i powiedziała:
 – Poznaję. To ja, żaba. Rechu – rechu, kum-kum-kum.

– Prawda czy fałsz? – sprawdzenie słuchania ze zrozumieniem – odpowiedz Tak lub Nie 
1) Wszyscy uważali, że żaba jest piękna.
2) Koza użyczyła żabie swojej bródki.
3) Słonecznik dał jej żółtą koronę.
4) Zając dał jej malutki ogonek.
5) Żaba chciała być po prostu sobą.

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Czy można zmieniać kogoś, kto tego nie chce? Dlaczego?

Wniosek: Zmienianie kogoś jest dobre, pod warunkiem jednak, że ten ktoś sam chce tych zmian. Nie można zmieniać kogoś na siłę. Żaba jest szczęśliwa wtedy, gdy wygląda jak żaba, a nie jak koza, stokrotka, czy zając. Lubi siebie taką, jaka jest. I to jest najważniejsze. Bo żaba wcale nie jest brzydka, tylko po prostu żabia.
Wykonaj zadania 1 – 5 w Elementarzu odkrywców s. 58 i 59

2. Edukacja matematyczna Mierzenie za pomocą dowolnej miary oraz centymetra krawieckiego.
Zmierz długości różnych przedmiotów w domu za pomocą dowolnych miar i porównaj wyniki, np. mierzenie długości dłuższej i krótszej ściany krokami;
Zmierz szerokości i długości dywanu za pomocą stóp;
Zmierz długości i szerokości stołu za pomocą dłoni (w sytuacji niepełnej miary, dziecko podaje przybliżone wyniki, np. więcej niż….., prawie…..); ustalenie, że miary są zbliżone, ale niedokładne;
Zmierz długości parapetu za pomocą jednakowych klocków, (ustalenie, że tym razem wyniki pomiaru są dokładniejsze)
– wyciągnięcie wniosków, że tylko stosowanie jednakowej miary daje gwarancję, że wyniki pomiaru będą takie same;
– mierzenie zeszytu, piórnika, długopisu miarą centymetrową; odczytywanie wyników; porównywanie wyników pomiaru takich samych przedmiotów, np. wyników pomiaru krótszego brzegu zeszytu; ( niech to będzie w formie zabawy)
W zeszycie ćwiczeń wykonaj  ćw. 1 -4, s. 44;

3. Zajęcia techniczne 1-3Malujbajka „Biedronki na łące” – malowanie krok po kroku nie tylko dla dzieci.

Maluj i słuchaj bajeczki do zabawy zaproś rodziców.

4.Zajęcia komputerowe 1-3Przyszła wiosna – piszemy w Paincie.
Elementarz odkrywców  – Informatyka s. 46 – 47

5.Edukacja muzyczna Nauka piosenki „Łąka – królestwo owadów”
Elementarz odkrywców – Muzyka s. 76.