Środa 20.05.2020 – Świat z lotu ptaka – Skrzydlaci przyjaciele

1. Edukacja polonistycznaOmówienie ilustracji do tekstu – wprowadzenie zapisu głoski miękkiej dzi, Dzi. Słuchanie i czytanie ciekawostek o fruwaniu i lataniu.

Podręcznik s. 23 – poznanie zapisu głoski miękkiej dzi, Dzi – proszę aby rodzic przedstawił dziecku obrazek dzięcioła i przekazał informację o nim. Można wykorzystać film:

Lub podaną poniżej informację:
Dzięcioł zamieszkuje wykute przez siebie dziuple w drzewach. Para dzięciołów dzieli pracę między sobą, tak jak i później wysiadywanie i karmienie od 5 do 9 piskląt, które wykluwają się z jaj złożonych w maju. Jedno z piskląt stale wygląda z dziupli, wypatrując rodziców z pokarmem. Dzięcioły odżywiają się głównie owadami i ich larwami, które często wydobywają z pni drzew. Zimą, gdy trudno o owady odżywiają się nasionami sosny i świerku, słoninką i owocami pozostałymi na drzewach i krzewach.
Udziel odpowiedzi na pytania (pisemnie w zeszycie)
1) Co wystawiają pisklęta z dziupli w oczekiwaniu na pokarm?
2) Gdzie siedzą pisklęta dzięcioła?
3) Co dzieje się w dziupli dzięcioła?
4) Ile piskląt pojawiło się w gnieździe?
5) Czym są karmione pisklęta?
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń s. 25-26.

Posłuchaj ptasiej serenady – czy to nie piękne?

Masz jeszcze siły to przeczytaj wiersz Juliana Tuwima (lektura) Ptasie radio lub posłuchaj:

Ptasie radio

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze – w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie – gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie – kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte – jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy – słowik
Zaczął tak:
„Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!”

Na to wróbel zaterlikał:
„Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!”

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: „Kukuryku!”

Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: „A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię.
Ryku – choć do jutra skrzecz!
Ale kuku – moja rzecz!”
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki:
„Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!”
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

2. Edukacja matematycznaĆwiczenia rachunkowe w zakresie 20, obliczenia zegarowe i pieniężne.

Rozwiąż zadania tekstowe: przykładowe ceny towarów: piłka – 3zł, samochód – 12 zł, lalka – 15zł, miś – 18zł
Zadanie 1
Mama wydała w sklepie 18 złotych. Jakie artykuły mogła kupić?
Zadanie 2
Jacek kupował zabawki. Chciał wydać jak najmniej pieniędzy. Którą zabawkę wybrał?

Zadanie 3
Ola kupiła dwie zabawki. Otrzymała 5 złotych reszty. Jaką kwotę dała sprzedawcy?
Wykonaj zadania 1 – 6 w ćwiczeniach s. 48 -49  

3. Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna 1-3zabawy ruchowe rozwijające zręczność i koordynację ruchową:

– „Walka kogutów” – dziecko i rodzic lub siostra czy brat stoją naprzeciwko siebie; w pierwszej wersji podskakują na jednej nodze i starają się przepchnąć partnera dłońmi wspartymi na jego dłoniach, zmuszając go do podparcia się podniesioną nogą; w drugiej wersji – w przysiadzie, podskakują na dwóch nogach, pchają się dłońmi, starając się przepchnąć przeciwnika poza oznaczony teren;
– podrzucanie i chwytanie piłki – dziecko podrzuca coraz wyżej piłkę, klaszcze w dłonie między rzutem a chwytem;
– „Ja podrzucam, a ty łapiesz” – dziecko podrzuca piłkę, rodzic, brat lub siostra próbuje zabrać ją dziecku; jeśli mu się uda, role zamieniają się.