Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 20.05.2020r.

Temat tygodnia: Święto rodziców.

Temat dnia: Mój tata.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu:  kształtowanie poczucia rytmu,  rozwijanie sprawności manualnej,  rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Rozmowa na temat – Jak dzieci pomagają rodzicom?

R. pyta :

– czy pomaga dziecko rodzicom w domu? W domu?

– Czy dziecko powinno pomagać rodzicom? Dlaczego?

  • Karta pracy, cz. 4, s. 49. Powiedz, w czym Ada i Olek pomagają rodzicom. Narysuj,  w czym pomagasz mamie lub tacie. Rysuj wzory z serduszek po śladach. Pokoloruj je.
  • Ćwiczenia poranne:

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Myjemy z tatą samochód. Dziecko naśladuje mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.

 Ćwiczenie wyprostne Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty. Dziecko siedzi skrzyżnie, ręce trzyma na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonuje luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostuje tułów, głowę trzyma prosto.

II.1. Zajęcia.

  • Zabawy przy piosence Mój tata.

 Ćwiczenia ruchowe przy akompaniamencie instrumentu. Marsz, skoki obunóż, przeskoki z nogi na nogę, krok dostawny w wyznaczonych przez R. kierunkach.

 Zabawa Powtórz za mną – rozwijająca reakcję na przerwę w muzyce. Nagranie piosenki Mój tata, https://youtu.be/K4L7hvqBx. Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach pokoju, przy nagraniu muzyki. Podczas przerwy w muzyce R. recytuje wybrany przez siebie dwutaktowy fragment piosenki, zachowując jej rytm. Dziecko: − powtarza go, − następnie powtarza  go, łącząc z określonym przez R. ruchem, np.     Dziecko: … kto zawiąże sznurowadło,   wykonuje obrót wokół siebie, gdy rozwiąże się.  Miarowo klaszcze, Ja i mój tata,     cztery razy tupie, to super przyjaciele.    krzyżuje ręce na piersiach, kołysze się w   lewą, a potem – w prawą stronę.

II.2.Zajęcia.

  •  Słuchanie wiersza Stanisława Grabowskiego Nie jesteś sam.R. czyta dziecku.

Mama biega po pokojach

ze ścierką,

z odkurzaczem,

z froterką.

Tata biega po pokojach

z fajką,

z książką

z pomysłami.

A ja siedzę szczęśliwa

w pokoju, gdzie lalka Rozalka,

zeszyty do pierwszej klasy,

atlasy…

Gdy w domu –

tatuś i mama,

nie jestem sama.

  • Rozmowa na temat wiersza.

− Co robi mama?

− Co robi tata?

− Gdzie jest dziewczynka?

− Dlaczego jest szczęśliwa?

Wypowiadanie fragmentami tekstu wiersza z radością – najpierw cicho, a później coraz głośniej.

Gdy w domu – tatuś i mama, nie jestem sama.

  • Laurka dla mamy i taty – ćwiczenia plastyczne.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Dla  dziecka: wyprawka, karta 24, klej, nożyczki, kartka z bloku technicznego w jasnym kolorze formatu A4, naklejki. Składanie kartki z bloku technicznego na pół, tak aby powstała laurka.  Wycinanie z karty gotowych elementów. Składanie gotowych elementów i naklejanie ich na kartce według instrukcji, tak aby kwiaty znalazły się w wazonie.  Dziecko odczytuje z R. lub samodzielnie napis: Kwiaty dla Mamy i Taty. Przykleja go na pierwszej stronie laurki.

  • Zabawy na podwórku:

Zabawa ruchowo-naśladowcza Tata pracuje. Tamburyn. Dziecko porusza się po ogrodzie w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladuje wykonywanie prac, o których mówi R. Np. Tata pisze na komputerze; Tata trzepie dywan; Tata myje samochód; Tata gra na skrzypcach itp.  Zabawy swobodne na urządzeniach ogrodowych, w piaskownicy.

III.Zajęcia.

  • Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dla mamy i taty. R. czyta dziecku.

 Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

 od mamy nigdzie się nie oddalać,

 groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

 to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

Lecz nikt przez pasy sam nie

przechodzi ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszczę,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

 I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

 rano buziaczkiem budzicie dzieci,

 a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

 Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

 tata trenuje małych pływaków.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 50. Pokoloruj bukiet dla mamy. Rysuj po śladzie drogę Ady i Olka do mamy.