Odrzechowa, 21.05.2020r.
Temat tygodnia: Święto rodziców.
Temat dnia: Wokół mamy i taty.
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie mowy, rozwijanie sprawności manualnej, zachęcanie do sprawiania przyjemności innym.
Przebieg dnia:
- Zajęcia.
- Karta pracy, cz. 4, s. 51. Odwzoruj kwiaty dla mamy. Rysuj róże dla mamy po śladach rysunków róż.
- Śpiewanie piosenki Mój tata w połączeniu z efektami akustycznymi.
Pomoce: drewniane łyżki, reklamówki, balon wypełniony kaszą, plastikowe butelki, metalowa łyżeczka, metalowy kubek, pokrywka.
Zwrotka I Dziecko gra w rytmie ćwierćnut: takty 1–2 uderzanie dłońmi o podłogę,
takty 3–4 uderzanie drewnianą łyżką o drewnianą łyżkę, takty 6–7
gniecenie reklamówek, takty 8–9
potrząsanie balonem wypełnionym garścią kaszy.
Refren: takty 9–10 uderzanie plastikową butelką o butelkę,
takty 11–12 delikatne uderzanie łyżeczką w metalowy kubek,
takty 13–14 uderzanie drewnianą łyżką o pokrywkę,
takty 15–16 uderzanie wszystkimi dziwnymi instrumentami razem.
- Karta pracy, cz. 4, s. 52. Obejrzyj obrazki. Odszukaj i zaznacz na dolnym obrazku 10 różnic między nimi. Rysuj wysokie drzewa iglaste i niskie drzewa iglaste po śladach, bez odrywania kredki od kartki.
- Ćwiczenia poranne :
Dziecko biega po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze, na hasło Wysoko! staje na palcach, wyciąga w górę ręce i klaszcze nad głową; hasło Nisko! jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.
II.1. Zajęcia.
- Wokół mamy i taty – ćwiczenia i zabawy.
Układanie zdań o rodzicach. Dla dziecka: kartonowe czerwone serca (ok. 15 cm), mazaki. Dziecko układa zdania o mamie, tacie lub o obojgu rodzicach. R. zapisuje wybrane zdania na kartonowych czerwonych sercach. Liczenie słów w wybranych zdaniach. Serca ze zdaniami. R. odczytuje wybrane zdania z serc, a dziecko liczy w nich słowa i podaje ich liczbę.
Np.: Mama to mój największy skarb. (5)
Niech tata żyje sto lat! (5)
Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)
Mamo, tato kocham was. (4)
Wokół mamy i taty
- Dzielenie na sylaby nazw obrazków.
- Podawanie rymów do słów:
mama, tata. Mama – rama, gama, tama, dama, lama…
Tata – wata, data, chata, łata, mata…
• Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty. R. czyta dziecku.
II.2.Zajęcia.
Obrazek z konwaliami dla taty i mamy.
- Rozwiązanie zagadki o konwalii. Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni (konwalia).
- Rozmowa na temat konwalii. R. pyta:
− Jak wygląda roślina?
− Ile dzwonków jest na jednej łodyżce?
− Gdzie rosną konwalie?
− Czy można je zrywać?
Konwalia majowa jest rośliną leczniczą i ozdobną, nie jest już rośliną chronioną. Występuje często w lasach niemal całej Polski, ale można ją również hodować. Jej głównym walorem są niewielkie kwiaty o charakterystycznym zapachu i dzwonkowatym kształcie.
- Wykonanie konwalii techniką kirigami.
Zapoznanie ze sposobem wykonania prac. Dla dziecka: kolorowy kartonik (nie zielony) o wymiarach 15–20 cm, białe i zielone kartki, na których narysowane są koła: na białej osiem kół o wymiarze 3 cm, na zielonej – dwa koła o wymiarach 2 cm, klej, nożyczki. Wycinanie kół. Złożenie wszystkich kół na połowę. Zagięcie zakładki za zielonym kole, odgięcie jej i odcięcie. Przesuniecie warstw koła. Sklejanie po dwa białe koła, tak aby powstały dzwoneczki. Naklejanie na kartonik liścia (lub 2 liści) konwalii. Wycięcie z zielonego papieru prostokąta (łodygi) i naklejenie go tak, aby łodyga wsunięta była w liść. Naklejenie na łodygę dzwoneczków kwiatów.
III.Zajęcia.
- Zabawa Czy znamy imię mamy i taty?
Kartoniki z poznanymi literami. Dziecko układa z liter imiona rodziców, pamiętając, że rozpoczynają się one wielką literą. Określa pierwszą i ostatnią głoskę w ich imionach.