Zajęcia dydaktyczne.

                                                                                                                         Odrzechowa, 21.05.2020r.

Temat tygodnia: Święto rodziców.

Temat dnia: Wokół mamy i taty.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu:  rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie mowy,  rozwijanie sprawności manualnej, zachęcanie do sprawiania przyjemności innym.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Karta pracy, cz. 4, s. 51. Odwzoruj kwiaty dla mamy. Rysuj róże dla mamy po śladach rysunków róż.
  3. Śpiewanie piosenki Mój tata w połączeniu z efektami akustycznymi.

Pomoce: drewniane łyżki, reklamówki, balon wypełniony kaszą, plastikowe butelki, metalowa łyżeczka, metalowy kubek, pokrywka.

Zwrotka I Dziecko gra w rytmie ćwierćnut: takty 1–2  uderzanie dłońmi o podłogę,

 takty 3–4  uderzanie drewnianą łyżką o drewnianą łyżkę, takty 6–7

 gniecenie reklamówek, takty 8–9

 potrząsanie balonem wypełnionym garścią kaszy.

 Refren: takty 9–10  uderzanie plastikową butelką o butelkę,

takty 11–12 delikatne uderzanie łyżeczką w metalowy kubek,

 takty 13–14 uderzanie drewnianą łyżką o pokrywkę,

 takty 15–16  uderzanie wszystkimi dziwnymi instrumentami razem.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 52. Obejrzyj  obrazki. Odszukaj i zaznacz na dolnym obrazku 10 różnic między nimi. Rysuj wysokie drzewa iglaste i niskie drzewa iglaste po śladach, bez odrywania kredki od kartki.
  •  Ćwiczenia poranne :

Dziecko biega po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze, na hasło Wysoko! staje na palcach, wyciąga w górę ręce i klaszcze nad głową; hasło Nisko! jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.

II.1. Zajęcia.

  • Wokół mamy i taty – ćwiczenia i zabawy.

 Układanie zdań o rodzicach. Dla  dziecka: kartonowe czerwone serca (ok. 15 cm), mazaki. Dziecko układa zdania o mamie, tacie lub o obojgu rodzicach. R. zapisuje wybrane zdania na kartonowych czerwonych sercach.  Liczenie słów w wybranych zdaniach. Serca ze zdaniami. R. odczytuje wybrane zdania z serc, a dziecko liczy w nich słowa i podaje ich liczbę.

 Np.: Mama to mój największy skarb. (5)

Niech tata żyje sto lat! (5)

 Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

 Mamo, tato kocham was. (4)

Wokół mamy i taty

  • Dzielenie na sylaby  nazw obrazków.
  • Podawanie rymów do słów:

mama, tata. Mama – rama, gama, tama, dama, lama…

Tata – wata, data, chata, łata, mata…

 • Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty. R. czyta dziecku.

II.2.Zajęcia.

Obrazek z konwaliami dla taty i mamy.

  • Rozwiązanie zagadki o konwalii. Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni (konwalia).  
  • Rozmowa na temat konwalii. R. pyta:

 − Jak wygląda roślina?

− Ile dzwonków jest na jednej łodyżce?

− Gdzie rosną konwalie?

 − Czy można je zrywać?

Konwalia majowa jest rośliną leczniczą i ozdobną, nie jest już rośliną chronioną. Występuje często w lasach niemal całej Polski, ale można ją również hodować. Jej głównym walorem są niewielkie kwiaty o charakterystycznym zapachu i dzwonkowatym kształcie.

  • Wykonanie konwalii techniką kirigami.

Zapoznanie ze sposobem wykonania prac. Dla dziecka: kolorowy kartonik (nie zielony) o wymiarach 15–20 cm, białe i zielone kartki, na których narysowane są koła: na białej osiem kół o wymiarze 3 cm, na zielonej – dwa koła o wymiarach 2 cm, klej, nożyczki. Wycinanie kół. Złożenie wszystkich kół na połowę. Zagięcie zakładki za zielonym kole, odgięcie jej i odcięcie.  Przesuniecie warstw koła. Sklejanie po dwa białe koła, tak aby powstały dzwoneczki. Naklejanie na kartonik liścia (lub 2 liści) konwalii. Wycięcie z zielonego papieru prostokąta (łodygi) i naklejenie go tak, aby łodyga wsunięta była w liść.  Naklejenie na łodygę dzwoneczków kwiatów.

III.Zajęcia.

  • Zabawa Czy znamy imię mamy i taty?

Kartoniki z poznanymi literami.  Dziecko układa z liter imiona rodziców, pamiętając, że rozpoczynają się one wielką literą. Określa pierwszą i ostatnią głoskę w ich imionach.