Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                     Odrzechowa, 22.05.2020r.

Temat tygodnia: Święto rodziny.

Temat dnia: Festyn.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy, zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami,  rozwijanie sprawności fizycznej

Przebieg dnia:  

I.Zajęcia.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 53. Rysuj szlaczki po śladach, a potem samodzielnie. Rysuj misia i żabkę po śladach. Pokoloruj duże misie na brązowo, a małe- na różowo.
  • Zabawa Koncert dla mamy i taty.

 Wspólna zabawa z rodzeństwem. R. dzieli dzieci na grupy. Każda z nich wybiera dyrygenta, który będzie prowadził swoją małą orkiestrę. Zadaniem grupy jest zagrać na niby na wybranych instrumentach – ruchem, mimiką i głosem – utwór dla rodziców. Orkiestry kolejno prezentują swoją grę, uważając na ruchy dyrygenta, który wskazuje kto ma grać, a, kto nie; czy muzyka ma być szybka, wolna, głośna, czy cicha.

  • Ćwiczenia poranne:

 Podskoki Froterujemy z mamą podłogę. Dziecko rytmicznie, naprzemiennie wykonuje wykroki nogami w przód.

Ćwiczenie równowagi Rysujemy obrazek dla mamy i taty. Dziecko stoi na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysuje na przemian prawą i lewą nogą.

 Ćwiczenie ożywiające Rodzinna wycieczka rowerowa. Dziecko biega w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach. 

II.1.Zajęcia.

  • Słuchanie opowiadania. Książka (s. 78–81) dla każdego dziecka. Dzieci słuchają czytanego przez R. opowiadania i oglądają ilustracje w książce.

 Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców –  minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca. – Brawo! – krzyczała Ada. – Tato! Tato! – dopingował Olek. Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania. Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie. – Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata. – To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama. Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie. Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców.  – Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek. – To są jajka sadzone – stwierdziła Ada.  Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek.  Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami.  Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk:

 Gdy na Księżyc się wybiorę,

to spakuję do walizki

 moją mamę oraz tatę,

 bo nie mogę zabrać wszystkich.

Z mamą będę liczyć gwiazdy

 i rysować złote słońce,

 z tatą zrobię prawo jazdy

na talerze latające.

 Na Księżycu dom postawię

 i dla mamy kwiat w ogrodzie,

 tacie gwiezdną dam golarkę,

by się mógł ogolić co dzień.

Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,

zabierz tatę oraz mamę!

 Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer. – Wygrywa los z numerem 1865! – Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek. – Mamy szczęście! – pisnęła Ada. Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek. – Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama. – Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata.  Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.

  • Rozmowa na temat opowiadania. R. pyta:

− Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

− Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

 − Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

 − Na czym polegał konkurs drużynowy

 – dorośli z dziećmi?

− W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce?

− Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu?

− Jakie nagrody przygotowały dzieci?

 − Czym częstowali się goście?

 − O kim Ada recytowała wiersz?

 − Czym zakończył się festyn?

Czytanie tekstu w książce. Książka (s. 78–81) dla  dziecka.

Przeczytaj  tekst pod ilustracjami dzieci 6-latnnie. Opowiedz o festynie w przedszkolu Ady.

II.2.Zajęcia.

  • Ćwiczenia gimnastyczne –metodą Rudofa .

Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.

 Po kole – na podłodze układa koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.   Powitania bibułką – dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica. 

 Jak najwyżej – wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie, i łapie ją tuż nad podłogą. 

 Sprytne palce – chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk. 

     Utrwalenie poznanych literek. Obejrzyj na https://youtu.be/5-9YWtFMhzc Litery, liczby, pierwsze słowa – piosenki i filmy edukacyjne dla dzieci. Lulek.tv

III.Zajęcia.

  • Zabawy na świeżym powietrzu.

Spacer w pobliżu domu – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

  • Zabawa Zmienne nastroje.

 Piłka. Dziecko siedzi na trawie w kręgu. R. umawia się z nim, że gdy podrzuci piłkę do góry, to wtedy głośno się śmie, a jeśli trzyma piłkę w górze – milknie, a do jego ust przyklejony jest uśmiech. Gdy piłka dotyka ziemi, dziecko staje się bardzo poważne, kiedy R. chowa piłkę za siebie, pokazuje, że jest przestraszone, kiedy ukryje swą twarz za piłką – że jest senne.