Odrzechowa, 27.05.2020r.
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze?
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: porównywanie masy przedmiotów; zapoznanie z działaniem wagi szalkowej, rozwijanie sprawności fizycznej.
Przebieg dnia:
- Zajęcia.
- Utrwalanie refrenu piosenki Dziwni goście, nauka zwrotek. (zajęcia 25.05.2020r.)
- Ćwiczenia emisyjne.
Ćwiczenia z wykorzystaniem słów i sylab, melodii wymyślonych przez R.:
− Złość, złość
– mam jej dość;
radość wielka,
he, he, he, o, o!
- Zabawa Wyrażamy emocje – rozwijająca zdolność koncentracji podczas działania oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Nagranie dowolnej spokojnej piosenki ,obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje. W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje w określonym kierunku. Na przerwę w nagraniu dziecko zatrzymuje się, a R. gra na bębenku i czyta tekst Bożeny Formy:
Kiedy na niebie słoneczko świeci,
cieszą się bardzo dorośli i dzieci.
R. zadaje pytanie. − W jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci, o których jest mowa w wierszyku? R. tak kieruje wypowiedziami dziecka, żeby uzyskać odpowiedzi: poprzez śmiech, podskoki, klaskanie. Następnie dziecko powtarza wspólnie z R. tekst. W rytmie wygrywanym na bębenku dziecko klaszcze, podskakuje. Na zakończenie dziecko wybiera prawidłowy obrazek i umieszcza go na stoliku. Dziecko stara się zaprezentować widoczny na obrazku wyraz twarzy. Zabawę powtarzamy, przedstawiając dziecku kolejne wierszyki. Dziecko recytuje je zgodnie z rytmem proponowanym przez R. grającego na instrumencie.
Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,
deszcz pada i każdy ma humor ponury.
Dziecko porusza się, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę; powtarzając tekst znudzonym głosem, zgodnie z rytmem bębenka.
Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,
jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.
Dziecko grozi palcem, recytując tekst oburzonym tonem, zgodnie z rytmem instrumentu.
Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,
wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.
Dziecko robi przerażoną minę i recytuje tekst szeptem, zgodnie z rytmem bębenka.
Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,
łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.
Dziecko powtarza tekst płaczącym głosem, zgodnie z rytmem bębenka.
II.1. Zajęcia.
- Co jest cięższe, a co lżejsze? zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
- Zagadka.
„Bardzo jest dokładna, stoi
sobie w sklepie.
A co ile waży, pokaże najlepiej” – dzisiaj będziemy ważyć różne przedmiot Zagadka.
- Zapoznanie z wagą szalkową. Waga szalkowa.
Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części za R.
- Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
Dziecko
waży w dłoniach klocki drewniane i plastikowe, misia i lalkę itp.,
stwierdzając, które z nich jest lżejsze, a które cięższe.
Żeby
się upewnić porównuje masę przedmiotów za pomocą swojej wagi i określa np:
-klocek jest cięższy od kubeczka,
-kasztan jest cięższy od listka,
-plastikowy kubeczek jest lżejszy od samochodu,
-kartka jest lżejsza od kubeczka.
Rodzic trzyma wagę , a dziecko będzie ważyć: ważymy klocki drewniane ( co można zauważyć? Który klocek jest cięższy?
Po czym można to poznać? )
– ważymy klocki plastikowe
– ważymy 1 klocek drewniany i 1 plastikowy
– dziecko musi dołożyć tyle klocków plastikowych, żeby ważyły tyle samo co klocek drewniany ( ile kloców trzeba było dołożyć? )
– ważymy misia i lalkę ( co jest cięższe?)
– ważymy misia- dziecko wkłada do foliowej torebki tyle klocków żeby ważyły tyle co miś ( ile klocków waży miś?)- ważymy lalkę – jak wyżej (oczywiści przedmioty mogą być inne niż te wskazane w zadaniu) .
- Rodzic
pokazuje dziecku obrazki, na których przedstawione są różne przedmioty
(misia, samochód, klocek, lalka, rower itp.)
a dziecko określa ,,na oko’’ , co jest ciężkie a co lekkie.
- Karta pracy, cz. 4, s. 55. Pokoloruj w każdej parze cięższy przedmiot. Dokończ rysować wagi według wzoru.
- Zabawa ruchowa ,,Lekki – ciężki’’
Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło ,,lekki’’ udaje, że podnosi
lekki przedmiot
z podłogi. Na hasło ,,ciężki’’, że podnosi przedmiot ciężki.
- ,,Lekki woreczek – ciężki woreczek”- zabawa ruchowa.
Przy
akompaniamencie dostępnego instrumentu (dźwięk może być również wyklaskiwany)
dziecko z woreczkiem (misiem, małą poduszką itp.) porusza się po pokoju.
Gdy rodzic gra rytm do podskoków, dziecko lekko podskakuje
lub podrzuca do góry i łapie woreczek pokazuje ruchem jaki jest lekki.
Gdy akompaniament będzie wolny, miarowy pokazuje jaki woreczek jest ciężki.
- II.2.Zajęcia.
- Ćwiczenia gimnastyczne:
Rozgrzewka – zabawa „Obrysuj część swojego ciała”(np. stopę,
dłoń, łokieć).
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
„Słonko”. Siad skulny- słońce zaszło. Na sygnał powolny wyprost aż do
wspięcia na palce, poruszanie dłońmi – promyczkami.
Przejście kilka kroków – słońce przesuwa się po niebie.
Na kolejny sygnał — siad skulny – słonko zaszło.
Zabawa
z elementem czworakowania – „Kotki.” Wiosenna pogoda zachęca kotka do
zabaw.
Czworakowanie po pokoju w różnych kierunkach.
Na sygnał kotek „turla się” po ziemi- kilka obrotów po podłodze, robi koci
grzbiet.
Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania.
Ćwiczenie tułowia – skręty. Dziecko staje
w lekkim rozkroku.
Naśladuje ruchy wrzucania kamieni do stawu – prawą i lewą ręką z mocnym skrętem
ciała.
Po kilku rzutach schyla się, przysiada- zbiera kamyki.
- III.Zajęcia.
- Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy. R. czyta dziecku.
W miejscach oznaczonych * dziecko powtarza za R. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie
nazwy miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. * Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie: − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*, − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.