Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                     Odrzechowa, 27.05.2020r.

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.

Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze?

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: porównywanie masy przedmiotów; zapoznanie z działaniem wagi szalkowej, rozwijanie sprawności fizycznej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Utrwalanie refrenu piosenki Dziwni goście, nauka zwrotek. (zajęcia 25.05.2020r.)
  3. Ćwiczenia emisyjne.

Ćwiczenia z wykorzystaniem słów i sylab, melodii wymyślonych przez R.:

− Złość, złość

 – mam jej dość;

 radość wielka,

 he, he, he, o, o!

  • Zabawa Wyrażamy emocje – rozwijająca zdolność koncentracji podczas działania oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

Nagranie dowolnej spokojnej piosenki ,obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje. W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje w określonym kierunku. Na przerwę w nagraniu dziecko zatrzymuje się, a R. gra na bębenku i czyta tekst Bożeny Formy:

 Kiedy na niebie słoneczko świeci,

 cieszą się bardzo dorośli i dzieci.

R. zadaje pytanie.  − W jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci, o których jest mowa w wierszyku? R. tak kieruje wypowiedziami dziecka, żeby uzyskać odpowiedzi: poprzez śmiech, podskoki, klaskanie. Następnie dziecko powtarza wspólnie z R. tekst. W rytmie wygrywanym na bębenku dziecko klaszcze, podskakuje. Na zakończenie  dziecko wybiera prawidłowy obrazek i umieszcza go na stoliku. Dziecko stara  się zaprezentować widoczny na obrazku wyraz twarzy. Zabawę powtarzamy, przedstawiając dziecku kolejne wierszyki. Dziecko recytuje je zgodnie z rytmem proponowanym przez R. grającego na instrumencie.

 Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,

 deszcz pada i każdy ma humor ponury.

Dziecko porusza się, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę; powtarzając tekst znudzonym głosem, zgodnie z rytmem bębenka.

 Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,

 jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.

 Dziecko grozi palcem, recytując tekst oburzonym tonem, zgodnie z rytmem instrumentu.

Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,

 wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.

 Dziecko robi przerażoną minę i recytuje tekst szeptem, zgodnie z rytmem bębenka.

 Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,

łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.

Dziecko powtarza tekst płaczącym głosem, zgodnie z rytmem bębenka.

II.1. Zajęcia.

  • Co jest cięższe, a co lżejsze? zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
  • Zagadka.

„Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie.
A co ile waży, pokaże najlepiej” – dzisiaj będziemy ważyć różne przedmiot Zagadka.

  • Zapoznanie z wagą szalkową. Waga szalkowa.

 Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części za R.

  • Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.

Dziecko waży w dłoniach klocki drewniane i plastikowe, misia i lalkę itp.,
stwierdzając, które z nich jest lżejsze, a które cięższe.

Żeby się upewnić porównuje masę przedmiotów za pomocą swojej wagi i określa np:
-klocek jest cięższy od kubeczka,
-kasztan jest cięższy od listka,
-plastikowy kubeczek jest lżejszy od samochodu,
-kartka jest lżejsza od kubeczka.

 Rodzic trzyma wagę , a dziecko będzie ważyć: ważymy klocki drewniane ( co można zauważyć? Który klocek jest cięższy?
Po czym można to poznać? )
– ważymy klocki plastikowe
– ważymy 1 klocek drewniany i 1 plastikowy
– dziecko musi dołożyć tyle klocków plastikowych, żeby ważyły tyle samo co klocek drewniany ( ile kloców trzeba było dołożyć? )
– ważymy misia i lalkę ( co jest cięższe?)
– ważymy misia- dziecko wkłada do foliowej torebki tyle klocków żeby ważyły tyle co miś ( ile klocków waży miś?)- ważymy lalkę – jak wyżej (oczywiści przedmioty mogą być inne niż te wskazane w zadaniu) .

  • Rodzic pokazuje dziecku obrazki, na których przedstawione są różne przedmioty
    (misia, samochód, klocek, lalka, rower itp.)
    a dziecko określa ,,na oko’’ , co jest ciężkie a co lekkie.
  • Karta pracy, cz. 4, s. 55. Pokoloruj w każdej parze cięższy przedmiot. Dokończ rysować wagi według wzoru.
  • Zabawa ruchowa ,,Lekki – ciężki’’

Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło ,,lekki’’ udaje, że podnosi lekki przedmiot
z podłogi. Na hasło ,,ciężki’’, że podnosi przedmiot ciężki.

  • ,,Lekki woreczek – ciężki woreczek”- zabawa ruchowa.

Przy akompaniamencie dostępnego instrumentu (dźwięk może być również wyklaskiwany)
dziecko z woreczkiem (misiem, małą poduszką itp.) porusza się po pokoju.
Gdy rodzic gra rytm do podskoków, dziecko lekko podskakuje
lub podrzuca do góry i łapie woreczek pokazuje ruchem jaki jest lekki.
Gdy akompaniament będzie wolny, miarowy pokazuje jaki woreczek jest ciężki.

  • II.2.Zajęcia.
  • Ćwiczenia gimnastyczne:

Rozgrzewka – zabawa „Obrysuj część swojego ciała”(np. stopę, dłoń, łokieć).
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Słonko”. Siad skulny- słońce zaszło. Na sygnał powolny wyprost aż do wspięcia na palce, poruszanie dłońmi – promyczkami.
Przejście kilka kroków – słońce przesuwa się po niebie.
Na kolejny sygnał — siad skulny – słonko zaszło.

 Zabawa z elementem czworakowania – „Kotki.” Wiosenna pogoda zachęca kotka do zabaw.
Czworakowanie po pokoju w różnych kierunkach.
Na sygnał kotek „turla się” po ziemi- kilka obrotów po podłodze, robi koci grzbiet.
Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania.
 Ćwiczenie tułowia – skręty. Dziecko staje w lekkim rozkroku.
Naśladuje ruchy wrzucania kamieni do stawu – prawą i lewą ręką z mocnym skrętem ciała.
Po kilku rzutach schyla się, przysiada- zbiera kamyki.

  • III.Zajęcia.
  • Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.  R. czyta dziecku.

  W miejscach oznaczonych * dziecko  powtarza za R. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.

 Jakie miesiące

 w roku mamy?

 Czy wszystkie

 nazwy miesięcy znamy?

 Komu nie sprawi

 trudu zadanie,

niech rozpoczyna

 ich wyliczanie.

 Powietrza dużo

 buzia nabiera

 i na wydechu

nazwy wymienia:

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. * Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie: − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*, − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.