Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 02.06.2020r.

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.

Temat dnia: Góralskie liczenie.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,  rozwijanie sprawności fizycznej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Nauka piosenki pierwszej zwrotki piosenki Lato na wakacjach. R. czyta dziecku.

1.Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref. Na, na, na, na, na, na, na, na, na, na, na, na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!

2. Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszymy razem z latem.

Ref. Na, na, na…

  • Zabawa Bańki mydlane – rozwijanie sprawności ruchowej.

Odtwarzacz CD, nagranie dowolnej piosenki. Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki, w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane, naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.

  •  Książka str. 92–93. Przeczytaj tekst. Gdzie wybrali się Olek i Ada z mamą?  Odpowiedz na pytanie czy chodzisz  z rodzicami do kina? Odpowiedz , co robiła małpka.
  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 76. Grupa 5- latków. Pokoloruj pola według kodu. Określ o czym śniła Ada.

II.1.Zajęcia.

•   Wysłuchanie wiersza J. Porazińskiej „Góry nasze góry” R. czyta dziecku.

Góry nasze góry!
hale nasze hale!
kto was zna tak dobrze
Jako my górale?
Góry nasze góry!
wy wysokie szczyty!
kto was przewędrował?
góral rodowity
.

  • Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, −, = (6-latek).

1.Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie. Dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz ma owiec juhas?
(dziecko układa 10 np. patyczków, klocków, kredek, odsuwa 2, udziela odpowiedzi na pytanie:
Teraz jest 8 owiec. W każdym kolejnym zadaniu podobnie).
2.Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?
3.Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?
4.Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce i pięć białych hasa.
Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?.

  • Oglądanie obrazków przedstawiających stroje góralskie, wskazanie elementów tj. serdak, kierpce, zwrócenie uwagi na kolorystykę i zdobnictwo. (internet)

II.2.Zajęcia.

  • Ćwiczenia gimnastyczne:

Ćwiczenia oddechowe. Dziecko stoi swobodnie na dywanie,
otrzymuje kartki z gazet dużego formatu.
Trzyma kartkę przed sobą, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami tak,
aby kartka się poruszała.

Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane (są przedłużeniem tułowia), na sygnał dziecko podnosi głowę i ręce z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk. 

Siad prosty, podparty z tyłu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg.

Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną, zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk. 

  • Zabawy swobodne w ogrodzie.
  • III.Zajęcia.
  • Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw z R. lub samodzielnie; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie. Mapa fizyczna Polski. 
  • Zabawa Ze szczytu na szczyt.

Sznurki różnej długości i z różną liczbą węzełków (dla dziecka). Dziecko otrzymuje sznurki różnej długości i z różną liczbą węzełków. Trzymając w jednej ręce sznurek, drugą ręką dziecko przesuwa w dół sznurka z zamkniętymi oczami i śpiewa głoskę a. Gdy napotka węzełek, otwiera oczy i krzyczy: u! Zabawa trwa tak długo, aż dziecko odnajdzie wszystkie supełki na swoim sznurku. Przy powtórzeniu zabawy dziecko wymawia też inne głoski.