Chemia 8 15 cze,2020 Lucyna Gburyk Sacharoza – disacharyd. Polisacharydy. Celem lekcji jest poznanie „cukru” czyli substancji o nazwie systematycznej sacharoza, którą wykorzystujemy do słodzenia potraw. Sacharoza jest disacharydem (wzór zobacz w podręczniku str. 208) jest substancją stałą, bezwonną i bezbarwną, ma słodki smak, dobrze rozpuszcza się w wodzie. Sacharoza wchodzi w skład cukru trzcinowego oraz cukru buraczanego. W środowisku kwasowym sacharoza pod wpływem wody ulega rozkładowi. Taka przemiana zachodzi podczas trawienia. Rozpoczyna się ona już w jamie ustnej pod wpływem enzymów zawartych w ślinie. W żołądku w obecności enzymów, wody i kwasu chlorowodorowego, następuje rozkład sacharozy na monosacharydy (zobacz podręcznik str. 209). Powstałe w ten sposób w organizmie glukoza i fruktoza ulegają reakcjom utleniania biologicznego. Poznamy również polisacharydy, czyli związki chemiczne zbudowane z wielu połączonych ze sobą cząsteczek monosacharydów (wzór ogólny podręcznik strona 212). Skrobia jest substancją stałą, barwy białej, bez zapachu i smaku, śliska w dotyku, trudno rozpuszcza się w zimnej wodzie, higroskopijna. Znajduje się m. in. w pieczywie, makaronach,, a w przyrodzie występuje w ryżu, zbożach i ziemniakach. Celuloza jest włóknistą substancją stałą, barwy białej, bezwonna i bez smaku, nie rozpuszcza się w wodzie. Jest głównym składnikiem zarówno papieru wytworzonego z drewna, jak i tego z surowców wtórnych(makulatury). Jakie znaczenie dla organizmów mają skrobia i celuloza przeczytaj w podręczniku strona 215.