Zajęcia

                                                                                                                                    Odrzechowa, 19.06.2020r.

Temat dnia: Co można zrobić z metalem ?

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali,  rozwijanie sprawności fizycznej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia 
  2. Przeprowadzanie doświadczenia z magnesem.

 Kilka sztuk magnesu: sztabkowego, w kształcie podkowy, okrągłego, ozdobnego na lodówkę. Kilka sztuk: metalowych i plastikowych łyżeczek, szklanych przedmiotów np. słoiczki; metalowych przykrywek, drewnianych klocków. R. wyjaśnia, że istnieją magnesy w różnym kształcie i pokazuje je dziecku. Następnie prosi, aby dziecko pobawiło się nimi w dowolny sposób – np. dotykał magnesy różnymi stronami. Dziecko przykłada magnes do kolejnych przedmiotów, obserwując, co się będzie działo. Próbuje samodzielnie sformułować wniosek, że magnes przyciąga przedmioty metalowe, a innych nie.

  • Ćwiczenia poranne:

Zabawa orientacyjno-porządkowa – Nasze odpady. Woreczki gimnastyczne i pojemniki w trzech kolorach (żółty, niebieski, zielony), tamburyn. R. ustawia pojemniki w różnych miejscach pokoju, a woreczki rozrzuca. Na dźwięk tamburynu, dziecko porusza się swobodnie po pokoju, a kiedy muzyka cichnie, dziecko podnosi woreczek w wybranym kolorze i wrzuca go do kosza w tym samym kolorze.

 Ćwiczenia ramion i pleców Zabawy z makulaturą. Dla  dziecka kawałek gazety. Dziecko stara się zgnieść gazetę, a następnie przekłada kulkę nad głową z jednej ręki do drugiej.   

 Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Segregujemy śmieci. Dla dziecka piłeczka i pojemniki w tym samym kolorze. Dziecko ustawia się w pewnej odległości od pojemników i stara się trafić piłeczką do pojemników w odpowiednim kolorze.

II.1. Zajęcia.

  • Co  można zrobić z metalem?
  • Określanie cech wspólnych wszystkich metali i innych tworzyw.

 Dwie puszki, miska z bardzo ciepłą wodą, butelka plastikowa, szklana, drewniany klocek. Dziecko siedząc dotyka puszki. Określa jej temperaturę poprzez dotykanie rękoma lub przyłożenie do policzka. Jeśli puszka się nagrzeje, trzeba wymienić ją na inną lub szybko schłodzić. Następnie R. zanurza puszkę w misce z bardzo ciepłą wodą. Chętne osoby ponownie określają jej temperaturę i zastanawiają się, kiedy metale są ciepłe, a kiedy zimne. Następnie R. pokazuje pozostałe tworzywa, a dziecko zastanawia się, czy któreś z nich ma właściwości takie, jak metal (np. przewodnictwo cieplne). Po rozmowie dziecko sprawdza swoją teorię poprzez porównanie.

  • Zebranie i ekspozycja informacji dotyczących metali. R. przypomina poszczególne etapy zajęć, które pomogą dziecku w sformułowaniu właściwości metali.

Pytanie końcowe:

− Jaki kolor najczęściej mają metale?

− Czy mają zapach?

 − Do czego można wykorzystać metale?

− Gdzie spotykamy metale?

Pytanie problemowe, jakie może postawić R.: Dlaczego metalowe grzejniki/kaloryfery są ciepłe w sezonie grzewczym?

Wniosek końcowy, powinien brzmieć tak, że metale nie mają zapachu i szybko się nagrzewają (przewodzą ciepło).

  • Tworzenie z puszek Pojemnika na kredki.

Dla  dziecka mała (najlepiej jednobarwna) puszka, papier samoprzylepny, nożyczki. Dziecko ozdabia puszkę w sposób opisany przez R. (np. papierowymi figurami geometrycznymi, papierem w określonym kolorze) lub wybrany przez siebie.

Należy pamiętać, żeby puszka była odpowiednio przygotowana – nie miała górnej warstwy i była zeszlifowana (nie miała ostrych krawędzi).

  • Zabawa rozwijająca celność Strąć puszki.

10 puszek, kilka stron z gazet zgniecionych w piłkę lub piłeczka. R. układa przed dzieckiem wieżę z puszek (cztery u podstawy, stopniowo zmniejszając ich liczbę o jeden – patrząc ku górze) i wyznacza miejsce, z którego trzeba będzie celować w puszki. Następnie dziecko podchodzi do prób strącenia. ochotnik podejmuje próby aż do skutku (czyli zbicia wszystkich puszek).

Można ustalić także sposób celowania: rzut lub toczenie.

  • II.2. zajęcia.
  • Spacer z rodzicami – zbieranie około 10 kamyków do następnego zadania.
  • III. Zajęcia.
  • Zabawa – Łowimy ryby w stawie.

Rybki z folii aluminiowej, miska z wodą, sznurek o długości ok. 20 cm z przywiązanym na jednym końcu magnesem. Dziecko próbuje wyłowić rybkę. Po wyłowieniu ryb, następuje ich przeliczenie  i wyłonienie Domowego Rybaka. Aby utrudnić zadanie, można dodać element łowienia w określonym czasie. Przygotowanie rybek z foli aluminiowej: kilkakrotnie składamy kawałek folii aluminiowej i wycinamy z niej kształt ryby, w korpus każdej ryby wsuwamy spinacz biurowy.

  • Zabawa sprawnościowa Magnesowy labirynt.

 Kartka z prostym/schematycznym labiryntem, metalowa zakrętka, magnes.  Dziecko ustawia zakrętkę na starcie, a pod spodem ustawia magnes. Zadaniem dziecka jest dotarcie do mety poprzez odpowiednie sterowanie magnesem i zakrętką. Drogi labiryntu muszą być na tyle szerokie, żeby zmieściła się w nich zakrętka.