Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 22.06.2020r.

Temat dnia: Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu:  kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych,  docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Ćwiczenia oddechowe Zapach lasu. Olejek o zapachu leśnym. R. prosi, aby dziecko zamknęło oczy, a następnie rozpyla olejek. Dziecko wącha go, robi głęboki wdech nosem i wydech ustami, a także określa, z czym on mu się kojarzy.
  • II.1.Zajęcia.
  • Rozmowa na podstawie tekstu  Świat w naszych rękach- Co to jest recykling? R. czyta dziecku.

 Ci co lubią segregację
 otóż oni mają rację.
 Gdy w osobne pojemniki
 lecą papier, szkło, plastiki.
 A recykling trudne słowo.
 Chodzi o to by na nowo
 z naszych śmieci zrobić coś:
 papier, plastik albo szkło.
 Więc dorośli oraz dzieci.
 posłuchajcie.
 Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,
 żeby jutro dobrze żyć.

  • Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Rodzic pyta:

− Na czym polega segregacja śmieci?
− Co to jest recykling?
− Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?
− W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?

  • II.2.Zajęcia.
  • Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? – tworzenie instrumentów z recyklingu.

Burza mózgów Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? Instrumenty (obrazki instrumentów Internet)  wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach; kawałek gazety, który gdy go gnieciemy szeleści; pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami” z gumowej rękawiczki). R. prezentuje dziecku instrumenty, prosi, aby dziecko określiło, z czego oraz jak są wykonane i zadaje dziecku pytania:

− Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?

− Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?

• Wykonanie instrumentu muzycznego według własnego pomysłu. Np. Jak zrobić bębenek https://youtu.be/AtGUqwsHtNg. Przedmioty: różnego rodzaju ziarna,  kamyczki, kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, nożyczki, markery. Dziecko  może eksperymentować z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości).


III. Zajęcia.

  • Zabawa rozwijająca kreatywność dzieci  Co by było, gdyby…?

Arkusz papieru, flamaster.

– Rodzic zadaje pytanie: Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?

Wszystkie odpowiedzi dziecka są zapisywane na arkuszu
papieru, a następnie ponownie odczytane.
Pytania mogą być stopniowane i wynikać z poprzednich (np. Byłoby brudno – Co
by było, gdyby na świecie było brudno?).

  • Praca plastyczno-techniczna Ekologiczny samochód.

Dla  dziecka: plastikowa butelka, cztery plastikowe korki, dwa patyczki do szaszłyków, plastelina, papier kolorowy, flamastry, nożyczki, klej; śrubokręt.

Dziecko kładzie butelkę przed sobą i z pomocą rodzica przekłuwa ją w dwóch miejscach (u góry i u dołu). Będą to miejsca, przez które należy przełożyć patyczki do szaszłyków, a do nich przymocować plasteliną korki. Papier kolorowy posłuży do dowolnego ozdobienia samochodu i np. narysowania pasażerów.