Odrzechowa, 22.06.2020r.
Temat dnia: Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych, docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu.
Przebieg dnia:
- Zajęcia.
- Ćwiczenia oddechowe Zapach lasu. Olejek o zapachu leśnym. R. prosi, aby dziecko zamknęło oczy, a następnie rozpyla olejek. Dziecko wącha go, robi głęboki wdech nosem i wydech ustami, a także określa, z czym on mu się kojarzy.
- II.1.Zajęcia.
- Rozmowa na podstawie tekstu Świat w naszych rękach- Co to jest recykling? R. czyta dziecku.
Ci co lubią segregację
otóż oni mają rację.
Gdy w osobne pojemniki
lecą papier, szkło, plastiki.
A recykling trudne słowo.
Chodzi o to by na nowo
z naszych śmieci zrobić coś:
papier, plastik albo szkło.
Więc dorośli oraz dzieci.
posłuchajcie.
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,
żeby jutro dobrze żyć.
- Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Rodzic pyta:
− Na czym polega segregacja śmieci?
− Co to jest recykling?
− Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?
− W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?
- II.2.Zajęcia.
- Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? – tworzenie instrumentów z recyklingu.
Burza mózgów Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? Instrumenty (obrazki instrumentów Internet) wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach; kawałek gazety, który gdy go gnieciemy szeleści; pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami” z gumowej rękawiczki). R. prezentuje dziecku instrumenty, prosi, aby dziecko określiło, z czego oraz jak są wykonane i zadaje dziecku pytania:
− Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?
− Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?
• Wykonanie instrumentu muzycznego według własnego pomysłu. Np. Jak zrobić bębenek https://youtu.be/AtGUqwsHtNg. Przedmioty: różnego rodzaju ziarna, kamyczki, kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, nożyczki, markery. Dziecko może eksperymentować z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości).
III. Zajęcia.
- Zabawa rozwijająca kreatywność dzieci Co by było, gdyby…?
Arkusz papieru, flamaster.
– Rodzic zadaje pytanie: Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?
Wszystkie odpowiedzi dziecka są zapisywane na arkuszu
papieru, a następnie ponownie odczytane.
Pytania mogą być stopniowane i wynikać z poprzednich (np. Byłoby brudno – Co
by było, gdyby na świecie było brudno?).
- Praca plastyczno-techniczna Ekologiczny samochód.
Dla dziecka: plastikowa butelka, cztery plastikowe korki, dwa patyczki do szaszłyków, plastelina, papier kolorowy, flamastry, nożyczki, klej; śrubokręt.
Dziecko kładzie butelkę przed sobą i z pomocą rodzica przekłuwa ją w dwóch miejscach (u góry i u dołu). Będą to miejsca, przez które należy przełożyć patyczki do szaszłyków, a do nich przymocować plasteliną korki. Papier kolorowy posłuży do dowolnego ozdobienia samochodu i np. narysowania pasażerów.