Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                  Odrzechowa, 02.04.2020r.

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Powroty ptaków

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy, budzenie zainteresowania przyrodą.

Przebieg dnia:

I. Zajęcia

  • Opowieść ruchowa przy muzyce – Wiosna.  Nagranie dowolnej muzyki instrumentalnej o pogodnym charakterze.

 Rodzic  wybiera muzykę instrumentalną o pogodnym charakterze. Dziecko stara się obrazować tekst ruchem. R. mówi dziecku:                                                    

 R. Wiosna wychodzi na spacer.  

Dz.  kładzie ręce na biodrach, maszeruje za R., Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i  wykonuje przysiad, dotykając dłońmi dywanu, pojawiają się kwiaty.                                                

R. Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym   pniu drzewa i postanowiła odpocząć.          

Dz.  Przechodzi do leżenia na plecach.

R. Głęboko oddycha, wciąga pachnące  świeżą ziemią powietrze.                            

 Dz.  Wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.

R. Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej.

 Dz. Wyciąga nogi przed siebie, rozsuwając lekko na  boki.

R. Zobaczę, co słychać w sadzie.        

Dz. przeciąga się, unosząc ręce w górę, na boki.

R. Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę  ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę. 

Dz. Wykonuje podskoki, obroty, wyciągają ręce w  górę.                 

R.  Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni.

Dz. Wykonuje kilka podskoków obunóż w przód.                                                                                

R. Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków.         

Dz. Przechodzi do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi; wykonuje skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho.                                                                              

R. Pora wracać do domu. Zanim to zrobię,  porozmawiam z drzewami.

Dz. Pozostaje w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując  szum drzew (z różnym natężeniem).                                                                                     

  • Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce.

Pomoce: żółty papier i pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej.

Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca – z żółtego papieru i z pomarańczowego papieru; przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.

         • Ćwiczenia poranne

Zabawa orientacyjno- porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Skowronek, zatrzymuje się, kładzie się na brzuchu, podnosi łokcie na podłogę, naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę.

Zabawa orientacyjno- porządkowa Oglądamy przebiśniegi.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Przebiśnieg, wykonuje przysiad i patrzy na podłogę –przygląda się kępce przebiśniegów wyglądających spod śniegu.

 Zabawa Uciekaj! Pada deszcz.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Deszcz, dziecko ucieka w wyznaczone mu miejsce w domu. Marsz przy wybranej piosence.

II. 1. Zajęcia

  • Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Książki i albumy o ptakach. Dziecko wskazuje znane im ptaki. Słucha ciekawostek na ich temat. Rodzic czyta zagadki dziecku.  Dziecko rozwiązuje  zagadki o ptakach. Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje zdjęcie odpowiedniego ptaka.

Zagadki

Pióra biało-czarne,                                                                          Już po lesie kuka,

buciki czerwone;                                                                              gniazda sobie szuka.

uciekają przed nim żabki,                                                              Jak znajdzie, podrzuca jaja,

bardzo przestraszone.                                                                    Niech inni je wygrzewają.

            ( bocian)                                                                                         (  kukułka)

Wiosną do nas przyleciała                                                           Śpiewała wysoko

 ta ptaszyna czarna, mała.                                                           piosenki do słonka,

Murować się nie uczyła,                                                               głos ma podobny

ale gniazdko ulepiła.                                                                     Do drżenia dzwonka

            (jaskółka)                                                                                    (skowronek)

  • Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski.

Pomoce: Globus, mapa, mazak zmywalny.

 Rodzic pokazuje na globusie, mapie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazuje na globusie,mapie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.

  • Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?

   Rodzic pyta dziecka:

− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?

– Przypomnijcie, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.

– Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

  • Karta pracy, cz. 3, s. 65.

Wskaż na rysunkach słowika, wróbla, jaskółkę i bociana. Pokoloruj rysunki ptaków, które powracają do Polski wiosną. Nazwij ptaki przedstawione na zdjęciach. Rysuj po śladach ramek.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 66.

Połącz fragmenty obrazka znajdujące się na dole karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 67.

Obejrzyj zdjęcia. Dotykaj ich mów nazwy ptaków. Dokończ podany rytm – naklej odpowiednie zdjęcia ptaków, odszukane w naklejkach.  Połącz pierwsze głoski z nazw kolejnych obrazków. Powiedz nazwę, którą otrzymałeś. Co wiesz o tym ptaku?

2. Zajęcia

  • Robienie wiosennych porządków w ogrodzie .

Rękawiczki, wiaderka, cebulki kwiatowe, grabie, łopaty.  

Wyjście do ogrodu – grabienie liści, patyków i gałązek; zbieranie drobnych kamyków; przenoszenie śmieci wiaderkami na wyznaczone miejsce; zamiatanie ścieżek i chodników; spulchnianie ziemi na grządkach; sadzenie cebul kwiatowych. Zachęcanie do prostych prac na powietrzu. Podkreślenie zaangażowania wszystkich dziecka w pracę dla wspólnego dobra.

  • Zabawy na świeżym powietrzu

– Zabawa bieżna – Pszczółki szukają nektaru. Bębenek. Dziecko jest pszczółką. Biega w różnych kierunkach ogrodu , machając rękami na wysokości ramion. Na mocne uderzenie w bębenek przykucają i zbierają nektar z kwiatów. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego biegu. -Zabawa ruchowa – Bociany na łące. Dziecko jest bocianem. Porusza się w różnych kierunkach ogrodu  z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas zatrzymują się, staje na jednej nodze i rozgląda się, szukając żabek.

III. Zajęcia

  • Karta pracy, cz. 3, s. 68.

Przeczytaj z rodzicem (lub samodzielnie) nazwy ptaków . Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takie same wyrazy. Pokoloruj pola, na których się znajdują, tak samo jak pola z wyrazami we wzorach. Rysuj po śladzie drogę bociana do gniazda.

  • Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.

– Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).

– Czy wszystkie jajeczka są takie same?

– Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?