Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                   Odrzechowa, 09.06.2020r.

Temat dnia: Liczymy patyczki.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu:  rozwijanie umiejętności liczenia,  dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,  rozwijanie sprawności fizycznej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia
  2. Karta pracy, cz. 4, s. 73. Dokończ  rysować szlaczki. Podziel na sylaby i na głoski  nazwy podanych  zabawek.
  3.  Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Na zawsze zapamiętasz. (zajęcia 08.06.2020r). Nauka kolejnej zwrotki.
  4. Ćwiczenia oddechowe – Na łące.

Nagranie dowolnej piosenki, szablon pszczoły. Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach pokoju w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymuje się. R. zwraca się do niego: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. R. unosi szablon przedstawiający pszczołę. Dziecko nabiera nosem powietrze, wypuszcza je i wypowiada sylabę bzz lub buu.

  • Ćwiczenia poranne:

Zabawa orientacyjno-porządkowa Samochody. Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – uderzenie w bębenek – zatrzymuje się i trąbi: pi, pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do ponownego poruszania się.

 Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury. Na hasło: Trawa, dziecko przykuca; na hasło: Chmury, staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo – naśladuje chmury płynące po niebie.

 Ćwiczenie tułowia – skręty – Śledzimy lot samolotu. Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.

  • II.1.Zajęcia.
  • Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.

Patyczki w różnych kolorach, znaki, liczby. Dziecko bierze sobie po tyle patyczków, ile ma palców u rąk, i siada na dywanie.  Układa z patyczków kształty figur geometrycznych. Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków potrzebowałby do ułożenia kształtu każdej figury. 

 Układanie patyczków według kolorów.

Dziecko liczy patyczki w każdym kolorze. Podaje całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków.

Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np. 3 + 4 + 3 = 10

 • Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc: 10 odjąć 3 to siedem.

Układa działanie: 10 – 3 = 7

 • Odkładanie patyczków, np. czerwonych.

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc: 7 odjąć 3 to cztery.

Układa działanie: 7 – 3 = 4

Dalsze ćwiczenia przeprowadzamy analogicznie.

  • Dodawanie i odejmowanie  w zakresie 10. (oblicz)

0 + 10 =              4 + 4 =         2 – 1 =        3 – 1 =

6 + 4 =                2 + 8 =         5 – 4 =        8 – 2 =

1 + 8 =               6 + 1 =          6 – 5 =        7 – 2 =

6 + 2 =               3 + 5 =          9 – 8 =        4 – 2 =

3 + 5 =               9 + 1 =          6 – 2 =        7 – 1 =

5 + 2 =               6 + 3 =          6 – 5 =       9 – 9 =

  • II.2.Zajęcia.
  •  Ćwiczenia gimnastyczne :

Ćwiczenia z elementem równowagi. Dziecko spaceruje swobodnie, z woreczkiem na głowie, następnie dziecko kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stóp.

Ćwiczenie mięśni brzucha – Do góry i w dół. Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi je stopami do góry i przekłada za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

 Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Na plaży. Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła swoich woreczków, naśladując szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazł.

Ćwiczenia przeciw płaskostopiuSprytne stopy. Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

  • Zabawy swobodne w ogrodzie z zastosowaniem urządzeń ogrodowych.
  • III.Zajęcia.
  • Zabawa Bańki mydlane – rozwijanie sprawności ruchowej.

Nagranie dowolnej piosenki. Dziecko maszeruje w rytmie piosenki w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane, naśladuje łapanie baniek. Klaszcze w dłonie, przenosząc je przed sobą w różne miejsca (wyżej, niżej, na wysokość głowy, tułowia, kolan).

 • Karta pracy, cz. 4, s. 74. Oglądanie obrazków. Opowiedz, co się na nich dzieje. Zastanów się i powiedz, co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robić w przyszłości. Wymień kolory kredek.

Utrwalanie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Rok.

Podczas recytacji wiersza R. nazywa miesiące, wypowiadając nazwy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie. Podczas ponownego słuchania wiersza klaszcze, kiedy usłyszy nazwę miesiąca.

W styczniu Nowy Rok przychodzi,

 często mrozem grozi.

 W lutym czyni tak samo.

W marcu bywa jak w garncu (…)

 Kwiecień z majem

w zieleni skąpane (…)

 Czerwiec obiecuje

 radości wiele, bo

 – moi przyjaciele

– lipiec i sierpień to wakacji czas (…).

Wrzesień i październik

zmieniają kolory ziemi (…).

W listopadzie

smutek na drzewach się kładzie.

 A w grudniu zmęczony pracą Stary Rok

 żegna się i… zaprasza Nowy Rok. (…)