Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                    Odrzechowa, 12.06.2020r.

Temat dnia: Wakacyjny pociąg.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: poznawanie przyczyny pękania czereśni, zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia 
  2. Karta pracy, cz.4, s.78. Zagraj w grę.
  • II. Zajęcia.
  • Zabawa badawcza – Dlaczego czereśnie pękają?- poznawanie przyczyny pękania czereśni; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych;
  • Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają. Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.
  • Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą. Następnego dnia porównaj wygląd rabarbaru z woreczka  z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija. R. wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka.  
  • Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.
    Degustowanie czereśni – całych i popękanych.
  • III. Zajęcia.
  •  Ćwiczenia z książką- przeczytaj tekst o wakacjach i wakacyjnych rad Olka i Ady
    Książka, s.94-95