Odrzechowa, 15.06.2020r.
Temat: Projekt Zabawki Ekologiczne.
Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie świadomości ekologicznej, rozwijanie aktywności twórczej.
Przebieg dnia:
- Zajęcia.
- Oglądanie zawartości Skrzyni Skarbów.
Rodzic przygotowuje: gazeta, zeszyt, szklana butelka po napoju, zakrętka do butelki, worek foliowy, zabrudzony papier. Dziecko wybiera po jednym przedmiocie ze skrzyni, mówi, co wyjęło i z jakiego materiału jest to zrobione (papier, szkło, plastik itp.).
- Ćwiczenie słuchowe Gdzie słychać sprzątanie?
Potrzebne będą: gazeta, szklana butelka, przepaska do zasłonięcia oczu. R. zakłada przepaskę dziecku, a następnie ustawia się w wybranym miejscu pokoju i zgniata gazetę lub stuka palcami w butelkę. Zadaniem dziecka jest wskazać, z którego kierunku dochodzi dźwięk sprzątania.
Dziecko może także określić kierunek, z którego dochodzi dźwięk używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (np. z mojej prawej strony).
- Ćwiczenie logorytmiczne Ekologiczne rytmy.
Strona z gazety (x5), plastikowy korek (x5), szklana butelka (x5). R. układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dziecku pytanie o to, co się przed nimi znajduje. Następnie układa przed sobą przedmioty w ustalonej kolejności (np.: gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka). Do każdego przedmiotu został wcześniej przyporządkowany dźwięk, jaki wydają dzieci widząc przedmiot np.: gazeta – szszsz, korek – kląskanie, butelka – dzyn dzyn. Następnie R. wskazuje kolejne przedmioty, a zadaniem dziecka jest naśladować ustalony wcześniej dźwięk.
- Ćwiczenia poranne:
Ćwiczenia ramion i pleców Zabawy z makulaturą.
Dla każdego dziecka kawałek gazety. Każde dziecko stara się zgnieść gazetę, a następnie przekłada kulkę nad głową z jednej ręki do drugiej.
Rzut do celu.
Dziecko kulą z gazety próbuje trafić do pojemnika przygotowanego przez rodzica.
Zabawa ruchowa wzmacniająca mięśnie stóp – Sprzątamy nogami.
Dla dziecka: kawałek tektury, skakanka lub taśma malarska do wyznaczenia miejsca w pokoju. Dzieci chwytają między stopy kawałki tektury, a następnie, trzymając ją tylko stopami, przeskakują w wyznaczone miejsce.
- II.1.Zajęcia.
- Improwizacje ruchowe do muzyki relaksacyjnej.
Nagranie odgłosów przyrody. Dziecko ilustruje ruchem dźwięki, które słyszy i opowiadają o tym, co one im przypominają.
- Wprowadzenie tematu związanego z ekologią na podstawie wiersza Igora Sikiryckiego Sznurek Jurka.
Można przygotować obrazki lub przedmioty: sznurek, skórka od banana, torba śniadaniowa, papierki po cukierkach, ścierka, bombonier- ka, patyki od lodów, plastikowe kubki, pestki od słonecznika, kalosz, nauszniki, trampki, piłka z dziurą, wieczne pióro, opony od rowerów, papiery.
Rodzic czytając wiersz, rozrzuca wokół wymienione przedmioty.
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisku.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
i od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Rozmowa na temat wiersza. R. pyta:
Jakie śmieci znalazły się na boisku?
Dlaczego ktoś je wyrzucił?
Gdzie należy wyrzucać śmieci?
- II.2.Zajęcia.
- Tworzymy ekozaproszenia – rozwijanie aktywności twórczej.
Wykonanie ekologicznych zaproszeń na spotkanie kończące projekt. Gazety czarno-białe i kolorowe (z jak najmniejszą ilością obrazków), dla dziecka: klej, kartka techniczna A4, flamastry/farby, pędzel, tekst zaproszenia oraz napis Zaproszenie. Dziecko ogląda zgromadzone gazety i dzieli je na czarnobiałe oraz kolorowe. Wypowiada się na temat tego, które mogą być ciekawsze do pracy (dające więcej możliwości). Dziecko wydziera z gazet ich fragmenty – tak, aby wykleić nimi całą przednią część zaproszenia. Następnie pisze wyraz Zaproszenie (według wzoru) flamastrami lub maluje farbami. Do środka zaproszenia wkleja tekst, który otrzymał od R.:
Kochani Rodzice!
W tym tygodniu w przedszkolu będziemy prowadzić projekt związany z ekologią i recyklingiem. W związku z tym, zapraszamy Was na spotkanie, podczas którego dzieci zaprezentują efekty swojej pracy. Odbędzie się ono w naszej sali (data), o godzinie….
Wasze Dzieci i Panie.
Wyraz zaproszenie powinien być umieszczony w widocznym miejscu w sali – tak, aby dziecko mogło napisać, wzorując się na nim.
- III. Zajęcia.
- Wypowiadanie sylaby eko- z różnym natężeniem.
Dziecko wypowiada sylabę z natężeniem określonym przez R. – cicho lub głośno.
- Zabawa bieżna – Znajdź zielone…
Zielone przedmioty rozmieszczone w pokoju. R. zadaje pytanie: − Dlaczego kolor zielony kojarzy się z ekologią? Po usłyszeniu odpowiedzi, mówi: Znajdź zielone… klocki/ koło/ucho misia itp. Zadaniem dziecka jest dotknąć wymienionego przedmiotu lub się przy nim ustawić.