Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                   Odrzechowa, 15.06.2020r.

Temat: Projekt Zabawki Ekologiczne.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie świadomości ekologicznej, rozwijanie aktywności twórczej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia.
  2. Oglądanie zawartości Skrzyni Skarbów.

Rodzic przygotowuje: gazeta, zeszyt, szklana butelka po napoju, zakrętka do butelki, worek foliowy, zabrudzony papier. Dziecko wybiera po jednym przedmiocie ze skrzyni, mówi, co wyjęło i z jakiego materiału jest to zrobione (papier, szkło, plastik itp.).

  • Ćwiczenie słuchowe Gdzie słychać sprzątanie?

Potrzebne będą: gazeta, szklana butelka, przepaska do zasłonięcia oczu. R. zakłada przepaskę dziecku, a następnie ustawia się w wybranym miejscu pokoju i zgniata gazetę lub stuka palcami w butelkę. Zadaniem dziecka jest wskazać, z którego kierunku dochodzi dźwięk sprzątania.

Dziecko może także określić kierunek, z którego dochodzi dźwięk używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (np. z mojej prawej strony).

  • Ćwiczenie logorytmiczne Ekologiczne rytmy.

Strona z gazety (x5), plastikowy korek (x5), szklana butelka (x5). R. układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dziecku pytanie o to, co się przed nimi znajduje. Następnie układa przed sobą przedmioty w ustalonej kolejności (np.: gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka). Do każdego przedmiotu został wcześniej przyporządkowany dźwięk, jaki wydają dzieci widząc przedmiot np.: gazeta – szszsz, korek – kląskanie, butelka – dzyn dzyn. Następnie R. wskazuje kolejne przedmioty, a zadaniem dziecka jest naśladować ustalony wcześniej dźwięk.

  • Ćwiczenia poranne:

Ćwiczenia ramion i pleców Zabawy z makulaturą.

Dla każdego dziecka kawałek gazety. Każde dziecko stara się zgnieść gazetę, a następnie przekłada kulkę nad głową z jednej ręki do drugiej.

Rzut do celu.

Dziecko kulą z gazety próbuje trafić do pojemnika przygotowanego przez rodzica.

Zabawa ruchowa wzmacniająca mięśnie stóp – Sprzątamy nogami.

Dla dziecka: kawałek tektury, skakanka lub taśma malarska do wyznaczenia miejsca w pokoju. Dzieci chwytają między stopy kawałki tektury, a następnie, trzymając ją tylko stopami, przeskakują w wyznaczone miejsce.

  • II.1.Zajęcia.
  • Improwizacje ruchowe do muzyki relaksacyjnej.

Nagranie odgłosów przyrody. Dziecko ilustruje ruchem dźwięki, które słyszy i opowiadają      o tym, co one im przypominają.

  • Wprowadzenie tematu związanego z ekologią na podstawie wiersza Igora Sikiryckiego Sznurek Jurka.

Można przygotować obrazki lub przedmioty: sznurek, skórka od banana, torba śniadaniowa, papierki po cukierkach, ścierka, bombonier- ka, patyki od lodów, plastikowe kubki, pestki od słonecznika, kalosz, nauszniki, trampki, piłka z dziurą, wieczne pióro, opony od rowerów, papiery.

Rodzic czytając wiersz, rozrzuca wokół wymienione przedmioty.

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisku.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

i od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

Rozmowa na temat wiersza. R. pyta:

Jakie śmieci znalazły się na boisku?

Dlaczego ktoś je wyrzucił?

Gdzie należy wyrzucać śmieci?

  • II.2.Zajęcia.
  • Tworzymy ekozaproszenia – rozwijanie aktywności twórczej.

Wykonanie ekologicznych zaproszeń na spotkanie kończące projekt. Gazety czarno-białe i kolorowe (z jak najmniejszą ilością obrazków), dla dziecka: klej, kartka techniczna A4, flamastry/farby, pędzel, tekst zaproszenia oraz napis Zaproszenie. Dziecko ogląda zgromadzone gazety i dzieli je na czarnobiałe oraz kolorowe. Wypowiada się na temat tego, które mogą być ciekawsze do pracy (dające więcej możliwości).  Dziecko wydziera z gazet ich fragmenty – tak, aby wykleić nimi całą przednią część zaproszenia. Następnie pisze wyraz Zaproszenie (według wzoru) flamastrami lub maluje farbami. Do środka zaproszenia wkleja tekst, który otrzymał od R.:

Kochani Rodzice!

W tym tygodniu w przedszkolu będziemy prowadzić projekt związany z ekologią i recyklingiem. W związku z tym, zapraszamy Was na spotkanie, podczas którego dzieci zaprezentują efekty swojej pracy. Odbędzie się ono w naszej sali (data), o godzinie….

                                                                                                     Wasze Dzieci i Panie.

Wyraz zaproszenie powinien być umieszczony w widocznym miejscu w sali – tak, aby dziecko mogło napisać, wzorując się na nim.

  • III. Zajęcia.
  • Wypowiadanie sylaby eko- z różnym natężeniem.

Dziecko wypowiada sylabę z natężeniem określonym przez R. – cicho lub głośno.

  • Zabawa bieżna – Znajdź zielone…

Zielone przedmioty rozmieszczone w pokoju. R. zadaje pytanie: − Dlaczego kolor zielony kojarzy się z ekologią? Po usłyszeniu odpowiedzi, mówi: Znajdź zielone… klocki/ koło/ucho misia itp. Zadaniem dziecka jest dotknąć wymienionego przedmiotu lub się przy nim ustawić.