Ewaluacja ankiety dla rodziców.

Ewaluacja ankiety dla rodziców,
 badającej możliwości prowadzenia przez nauczycieli SP w Odrzechowej nauczania zdalnego.

Ankiety zostały przesłane do rodziców za pomocą e-dziennika. Odpowiedziało 34 osoby, przy czym większość posiada w szkole 2 lub więcej dzieci. Można więc powiedzieć, że wypowiedziała się zdecydowana większość rodziców naszych uczniów.

W pytaniu 1 zapytaliśmy rodziców, czy posiadają w domu dostęp do komputera wraz z Internetem. 34 osoby odpowiedziały twierdząco. Jedna rodzina posiada komputer bez dostępu do Internetu, również jedna posiada dostęp do Internetu, ale tylko do jednego urządzenia.

W pytaniu 2 pytaliśmy, czy w domu jest możliwość jednoczesnego używania kilku rodzajów urządzeń elektronicznych (więcej niż jeden komputer, laptop, tablet, smartfon) oraz możliwość skorzystania z drukarki.

  • Tak – 24 osoby;
  • Nie – 9 osób;
  • Inne – brak drukarki – 2 osoby.

Pytanie 3 dotyczyło umiejętności obsługi przez rodziców elementów nauki zdalnej, aby móc odbierać informacje i zadawane treści (w przypadku dzieci młodszych), lub kontrolować przerobiony przez dzieci materiał
i porozumiewać się z nauczycielem. Rodzice potwierdzili następujące problemy z obsługą:

  • Dziennik elektroniczny –  8 osób;
  • Poczta elektroniczna – 3 osoby;
  • Komunikatory, np. Messenger – 3 osoby;
  • Grupy społecznościowe – 4 osoby;
  • Platformy edukacyjne wskazane przez MEN – 7 osób.

14 rodziców odpowiedziało, że nie mają problemów z obsługą żadnego z wymienionych nośników informacji.

Jeżeli chodzi o Messenger lub grupy społecznościowe, to rodzice albo nie posiadają aplikacji umożliwiających udział w takich grupach, lub też ktoś dawno założył im FB, a oni już nie pamiętają, jak się go obsługuje.

Pani Ewa Kłak prosi, aby zadania i lekcje wysyłać na jej e-dziennik lub Messenger, gdyż e-dziennik Mateusza nie działa.

W pytaniu 4 zapytaliśmy rodziców, czy uważają, że praca ich dziecka w domu powinna obejmować dokładnie czas pobytu w szkole, na tradycyjnych zajęciach, czy też należy dostosować ją do możliwości dzieci i rodziców.

Tutaj prawie wszystkie osoby (25) stwierdziły, że należy dostosować naukę  do możliwości dzieci i rodziców. Rodzice przekazali też własne uwagi:

  • z 1 przedmiotu mają dużo do przerobienia, a gdzie inne?,
  • w domu jest więcej dzieci i rodzice nie są w stanie wyegzekwować od dzieci tylu godzin pracy w skupieniu,
  • nie powinno się patrzeć na godziny lekcyjne. Jednego dnia dziecko posiedzi dłużej, a innego krócej,
  • rodzice nie są nauczycielami i nie potrafią równie skutecznie pomóc w nauce swoim dzieciom,
  • rodzice pracują, dzieci w czasie planowanych zajęć szkolnych są pod opieką osób starszych, które nie potrafią obsługiwać urządzeń elektronicznych. Jest to stres i dla dzieci i dla opiekunów.

Pytanie 5 dotyczyło  ilości czasu, jaka wg rodziców byłaby optymalna na domową naukę dzieci, tak, aby również oni mogli efektywnie pomóc im w razie potrzeb:

  • 3 godziny – 18 osób;
  • 4 godziny – 10 osób;
  • 5 godzin – 2 osoby;
  • 6 godzin – żaden z rodziców;
  • Dokładnie tyle, ile jest w planie lekcji – 2 osoby, ale z zaznaczeniem, że to nauczyciel będzie uczyć, a rodzic może tylko później pomóc, tak, jak przy normalnej nauce szkolnej;
  • Inne – 2 osoby zaproponowały 2 godziny, gdyż oni też mają swoje obowiązki.

W pytaniu 6 pytaliśmy, czy rodzice dostosowują się do akcji „Zostań w Domu”, pilnując, aby ich dzieci unikały zgromadzeń, zabaw w towarzystwie rówieśników i organizują im czas wolny –  tutaj wszyscy rodzice potwierdzili stosowanie się do ogólnych zaleceń w tym względzie.

Wnioski:

Każdy dom jest zaopatrzony w komputer, ale nie zawsze jest dostęp do Internetu, w części domów nie ma możliwości jednoczesnego używania kilku rodzajów urządzeń elektronicznych lub nie ma drukarki.

Większość rodziców nie ma problemów z obsługą elementów nauki zdalnej, ale 8 osób przyznało, że nie potrafi obsługiwać dziennika elektronicznego, zdarzają się osoby mające problem z Messengerem, grupami społecznościowymi lub platformami edukacyjnymi MEN.  Wszystkie te informacje ukazują, że mogą wystąpić problemy przy przekazywaniu treści przedmiotowych, szczególnie w godzinach tradycyjnych zajęć i czasem nauczyciele nie będą mieli możliwości, aby wykonywać pracę w ściśle określonych ramach czasowych.

Rodzice domagają się również dostosowania czasu pracy do możliwości ich i dzieci. Najwięcej rodziców chciałoby, aby dzienna nauka nie przekraczała 3 lub 4 godzin. Zaledwie jednostki godzą się na większy zasięg czasowy.

Pedagog szkolny

Agnieszka Bieleń