Zajęcia dydaktyczne

                                                                                                                                   Odrzechowa, 08.06.2020r.

Temat dnia: Pocieszajki dla maluszków.

Uczniowie otrzymali następujące polecenia, które mają na celu: rozwijanie mowy, zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu,  rozwijanie sprawności manualnej.

Przebieg dnia:

  1. Zajęcia
  2. Słuchanie tekstu piosenki Na zawsze zapamiętasz. R. czyta dziecku.

Ref.: Choć ostatnie to w przedszkolu dni,

choć rozstania, pożegnania czas,

to mówię ci, to mówię ci – nic tak naprawdę nie rozłączy nas.

To mówię ci, to mówię ci – nic tak naprawdę nie rozłączy nas.

I.Na zawsze zapamiętasz, jak Lena wciąż płakała,

podarty elementarz przez Olka i Michała.

Jak Ada jeść nie chciała, Jaś zasnął pośród lalek.

Jak Ola kompot raz wylała na całą naszą salę.

O-jojo-jojo-joj!

Ref.: Choć ostatnie…

II.Uśmiechniesz się, gdy wspomnisz ludziki z plasteliny,

jak Bartek ćwiczył skoki, a Karol – śmieszne miny.

I kłótnie Ani z Basią, i miśka brzuch rozpruty.

Jak Kasia kiedyś zapomniała na spacer włożyć buty!

O-jojo-jojo-joj!

Ref.: Choć ostatnie…

III.Pomyślisz, jakie miłe widziałeś teatrzyki.

Piosenki i zabawy, występy i wierszyki.

Wspomnienia będą czekać w albumie ze zdjęciami.

Bo to przedszkole zawsze będzie tu,

W myślach, razem z nami

Tak, tak, tak

  • R. zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki.

− O czym jest ta piosenka?

 − Jakie zdarzenia zapamiętacie z naszego przedszkola?

  • Zabawa przeciwko agresji – Chroniący nas szałas.

 Wspólna zabawa z rodzeństwem. Dzieci dzielą się na  grupy. W każdej grupie jedna osoba jest mistrzem budowy. Mistrz musi z materiału (dzieci) utworzyć szałas. Po zbudowaniu szałasu (ustawieniu dzieci) sam mistrz wchodzi do niego i przebywa w nim przez chwilę, czując się wspaniale. Potem następuje zmiana ról.

  • Ćwiczenia poranne – Bębenek.

 Zabawa orientacyjno-porządkowa Samochody. Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – uderzenie w bębenek – zatrzymuje się i trąbi: pi, pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do ponownego poruszania się.

 Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury. Na hasło: Trawa, dziecko przykuca; na hasło: Chmury, staje na palcach, wyciąga ręce w górę

i porusza nimi w prawo i w lewo – naśladuje chmury płynące po niebie.

 Ćwiczenie tułowia – skręty – Śledzimy lot samolotu. Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną,

a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.

 Ćwiczenie równowagi – Rysujemy koła. Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże koła.

  • II.1.Zajęcia.
  •  Zabawa Z czym kojarzy się przedszkole.

Kartka z bloku, mazaki, kredki. Dziecko podaje skojarzenia z przedszkolem, a R. zapisuje je na kartce. Np. uśmiech, sympatia, dobre obiadki, różne zabawki, troskliwość, zrozumienie… Proszę o wysłanie zdjęcia do dnia 08. 06. 2020r. do godz. 16.00  

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Pocieszajki dla maluchów.  R. czyta dziecku .Książka (s. 86–89) dla każdego dziecka.

 Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły.

Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.  Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach. Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały. Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki: – O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę: Kum, kum, kum! Rech, rech, rech! Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo! Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz! Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej… Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały: – Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie, nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole! Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić. – Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi. – Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała. – A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada. – Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach. – Mnie też! – I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia. – Kwadraty – dokończyła Ada.  – Tak! Kwadraty! – I co jeszcze? – Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć. – I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada. – A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię. – Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę. – I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec! – Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji. – Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę. Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami. Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni. – Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama. – Zostawiłam pudełko z pocieszajkami. – A co to są pocieszajki? – To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej. – To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.  – Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

Rozmowa na temat opowiadania.

 − Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

 − Co przygotowali młodsi koledzy?

 − Co robiły Ada i Kasia?

 − Kogo pożegnała Ada?

 − Co to były pocieszajki Ady? − Gdzie je zostawiła?

 • Rozmowa na temat opowiadania. − Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola? − Co przygotowali młodsi koledzy? − Co robiły Ada i Kasia? − Kogo pożegnała Ada? − Co to były pocieszajki Ady? − Gdzie je zostawiła?

 • Ćwiczenia w książce. Książka (s. 86–89) dla każdego dziecka.

Dziecko czyta tekst znajdujący się pod ilustracjami. Grupa 6- latków

 • Nauka wierszyka na pamięć  z opowiadania fragmentami, metodą ze słuchu.

 Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

 nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

  • Zabawa ruchowa – Po muszli ślimaka. Kreda. Dziecko siada na podłodze z wyprostowanymi nogami; przesuwa się do przodu, nie uginając nóg i nie pomagając sobie rękami. Idzie kolejno, tip-topkami – po linii przypominającej kształt muszli ślimaka, narysowanej kredą na podłodze.

  • II.2. Zajęcia.
  •  Obrazek o lecie – wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki na pożegnanie przedszkola.

Oglądanie reprodukcji malarskich. Dla każdego dziecka: wyprawka, reprodukcje malarskie: Claude`a Moneta Stogi siana w Giverny; Olega Sumarokova Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży. Dziecko ogląda reprodukcje, określa, z jaką porą roku się kojarzą i dlaczego.

 • Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Dla każdego dziecka: kartka A5, kredki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą, pastele, kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.  Wykonanie na kartkach formatu A5 obrazka o lecie (wybraną techniką).  Ozdabianie powstałych ramek kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru.  Podpisanie się, samodzielnie lub z pomocą R., z tyłu obrazka, proszę o przesłanie zdjęcia.

  • Zabawy na świeżym powietrzu. Spacer  – obserwowanie roślin i zwierząt, rozpoznawanie ich i nazywanie. 
  • III.Zajęcia.
  •  Masaż pleców. Wspólna zabawa z rodzeństwem.

Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko klęka, podpierając się rękami o podłogę, pozwalając głowie swobodnie zwisać. Drugie dziecko staje z boku i także klęka, ale pozostaje wyprostowane, z wolnymi rękami. Dzieci nie rozmawiają ze sobą. Drugie dziecko kładzie ostrożnie ręce na plecach partnera i wykonuje masaż (klepie, głaszcze, stuka…). Po chwili następuje zmiana ról.

 • Karta pracy, cz. 4, s. 72. Odszukaj  na obrazku piłki. Określ ich położenie. Rysuj po śladzie drogę piłki do bramki.